«Οργιάζουν» οι εισπρακτικές. Πώς μπορούν να προστατευθούν οι καταναλωτές

Του Γιώργου Καλούμενου

Αυξάνονται και πληθύνονται τα θύματα των εισπρακτικών εταιρειών προς επίτευξη του στόχου-δέσμευση της ελληνικής πλευράς στον Ενιαίο Εποπτικό Μηχανισμό (SSM) για άμεση μείωση των «κόκκινων» δανείων.

Ένα πιο αυστηρό νομοθετικό πλαίσιο, το οποίο υποσχόταν η ηγεσία του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης, ενδεχομένως να βοηθούσε την κατάσταση, για την ώρα όμως παραμένει… στα χαρτιά.

Σημειώνεται πως τα μη εξυπηρετούμενα δάνεια από 75,2 δισ. ευρώ, που ήταν τον Μάρτιο του 2017, θα πρέπει να μειωθούν στα 65,9 δισ. ευρώ μέχρι το τέλος του έτους, στα 53 δισ. ευρώ στα τέλη του 2018 και στα 40,2 δισ. ευρώ στα τέλη του 2019.

Οι προτάσεις

Για την αναμόρφωση της τρέχουσας νομοθεσίας με σκοπό να προστατευτεί ο καταναλωτής από τις αθέμιτες πρακτικές των εισπρακτικών εταιρειών (όχληση ανά τακτά χρονικά διαστήματα, διαρροή προσωπικών δεδομένων, χρήση προσβλητικών και υποτιμητικών εκφράσεων κλπ.) το υπουργείο έχει στα σκαριά μια σειρά από αλλαγές.

Για την ωρίμανσή τους, όμως, θα απαιτηθεί πολύτιμος χρόνος, παρότι δεν υπάρχει αυτή η… πολυτέλεια. Αξιοσημείωτο είναι πως έχουν πραγματοποιηθεί ελάχιστες διαβουλεύσεις με τους αρμόδιους φορείς (π.χ. δικηγορικοί σύλλογοι κλπ.). Κάποιοι, μάλιστα, εκφράζουν παράπονα πως το υπουργείο αποφασίζει μόνο του, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις θέσεις τους.

Αναλυτικά οι τέσσερις βασικές προτάσεις του υπουργείου:

1. Πλαίσιο λειτουργίας των δικηγορικών εταιρειών

Με βάση το τρέχον καθεστώτος (ν. 3758/2009) η Γενική Γραμματεία Εμπορίου & Προστασίας Καταναλωτή (ΓΓΕ&ΠΚ) μπορεί να επιβάλει κυρώσεις για παραβιάσεις που προέρχονται από εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών, όχι όμως και από δικηγόρους-δικηγορικές εταιρείες. Το συγκεκριμένο σκέλος εμπίπτει στον Κώδικα Δεοντολογίας των δικηγόρων και στα πειθαρχικά τους. Σύμφωνα με τον ΓΓΕ&ΠΚ Αντώνη Παπαδεράκη, είναι σημαντικό «να διαμορφωθεί ένα πλαίσιο από κοινού με τους δικηγόρους για να αντιμετωπιστεί συγκροτημένα και ολοκληρωμένα αυτό το θέμα».

2. Ταυτοποίηση στοιχείων

Θα πρέπει η εταιρεία που καλεί τον οφειλέτη να αναφέρει τα στοιχεία της και παράλληλα να γίνεται ταυτοποίηση του προσώπου με το οποίο συνομιλεί. Κι αυτό διότι πολλές φορές στην τηλεφωνική συνομιλία δεν συμμετέχει ο οφειλέτης, αλλά κάποιο συγγενικό πρόσωπο ή τρίτος. Με αυτόν τον τρόπο παρέχονται στοιχεία που οδηγούν σε παραβίαση προσωπικών δεδομένων.

3. Συχνότητα επικοινωνίας

Σύμφωνα με το ισχύον καθεστώς, κάθε δεύτερη ημέρα επιτρέπεται στις εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών να ενοχλούν τους οφειλέτες για ληξιπρόθεσμες οφειλές. Κάτι που, παρ’ όλα αυτά, παραβιάζεται συστηματικά. Σύμφωνα με στέλεχος του υπουργείου, υπάρχει πρόθεση για διεύρυνση αυτού του χρονικού πλαισίου.

4. Διαβίβαση στοιχείων

Θα πρέπει να προσδιοριστεί με ακρίβεια ο τρόπος διαβίβασης των στοιχείων των οφειλετών στις εταιρείες.

Η νομοθεσία

Για την ώρα, η λειτουργία των εταιρειών ενημέρωσης οφειλετών για ληξιπρόθεσμες απαιτήσεις (γνωστών ως εισπρακτικών εταιρειών) ρυθμίζεται από τον ν. 3758/2009, όπως έχει τροποποιηθεί με τον ν. 4038/2012. Η Ένωση Καταναλωτών «Η Ποιότητα της Ζωής» (ΕΚΠΟΙΖΩ) συνιστά στους πολίτες να ενημερώνονται για τα δικαιώματά τους, ώστε να προχωρούν σε καταγγελίες κατά των εταιρειών αυτών, όποτε χρειαστεί.

Πιο συγκεκριμένα, όταν επικοινωνούν οι εισπρακτικές εταιρείες ενημέρωσης, θα πρέπει:

● Να καλούν 1 φορά ανά δύο ημέρες ή πιο αραιά.

● Να καλούν κατά τις εργάσιμες ημέρες 9:00-20:00.

● Να εμφανίζεται ο τηλεφωνικός αριθμός κλήσης, δηλαδή να μην καλούν με «απόκρυψη».

● Ο υπάλληλος της εταιρίας να αναφέρει το ονοματεπώνυμό του, την ιδιότητά του, την επωνυμία της εταιρείας, τον αριθμό μητρώου με τον οποίο έχει καταχωριστεί στο αρμόδιο υπουργείο, καθώς και τον σκοπό της επικοινωνίας.

● Να ενημερώνουν ότι η κλήση καταγράφεται και τα στοιχεία διατηρούνται για 1 έτος. Στη συνέχεια καταστρέφονται, εκτός αν ζητήσει τη διατήρησή τους ο οφειλέτης ή η ΓΓΕ&ΠΚ, οπότε και πρέπει να παρασχεθούν εντός 10 ημερών. Τα αρχεία αυτά δεν μπορούν να χρησιμοποιηθούν εναντίον του οφειλέτη.

● Να καλούν αποκλειστικά και μόνο για ενημέρωση και διαπραγμάτευση των όρων πιθανής ρύθμισης.

● Σε περίπτωση γραπτής επικοινωνίας, να φαίνονται πάνω στο έγγραφο όλα τα στοιχεία της εταιρείας (επωνυμία, διεύθυνση, τηλέφωνο κλπ.) και σε καμία περίπτωση να μη χρησιμοποιείται η επωνυμία της τράπεζας.

Σε περίπτωση παράβασης των διατάξεων, μπορεί να επιβληθεί πρόστιμο με απόφαση του υπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης ύψους από 5.000 έως 500.000 ευρώ.

Στο μεταξύ, εκτός των παραπάνω εταιρειών ενημέρωσης, πολύ συχνά οι τράπεζες συνεργάζονται με δικηγόρους και δικηγορικές εταιρείες που αναλαμβάνουν να καλούν τους οφειλέτες. Στις περιπτώσεις αυτές, παρόλο που οι δικηγόροι και οι δικηγορικές εταιρείες λειτουργούν, ουσιαστικά, ως εταιρείες ενημέρωσης οφειλετών, δεν υπάγονται στον σχετικό νόμο. Επομένως, δεν ισχύουν γι’ αυτούς οι παραπάνω υποχρεώσεις και περιορισμοί.

Βάσει του Κώδικα Δεοντολογίας Δικηγόρων, επιτρέπεται στους δικηγόρους και στις δικηγορικές εταιρείες να καλούν τους οφειλέτες μόνο μία φορά, για να τους ενημερώσουν σχετικά με τις οφειλές τους και να εξετάσουν τη δυνατότητα εξωδικαστικής ρύθμισης.

Εάν τελικά δεν γίνει κάποιος διακανονισμός με τον οφειλέτη, τότε ο δικηγόρος ή η δικηγορική εταιρεία δεν μπορεί να τον ξανακαλέσει. Πλέον θα μπορεί να τον ειδοποιεί μόνο εγγράφως με εξώδικο ή να προχωρήσει σε κάθε άλλη νόμιμη διαδικασία. Σε περίπτωση παράβασης αυτών των υποχρεώσεων, οι δικηγόροι και οι δικηγορικές εταιρείες θα ελέγχονται για πειθαρχικό παράπτωμα και θα τους επιβάλλονται αντίστοιχες ποινές.

Οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί όταν τους τηλεφωνούν από δικηγορικά γραφεία για τις οφειλές τους και θα πρέπει να κρατάνε τα εξής στοιχεία:

● Την επωνυμία της δικηγορικής εταιρείας.

● Το όνομα του υπαλλήλου που κάλεσε.

● Το τηλέφωνο από όπου έγινε η κλήση.

● Την ημερομηνία και την ώρα της κλήσης.

Εάν τους τηλεφωνήσουν ξανά από το ίδιο δικηγορικό γραφείο, τότε θα πρέπει να το καταγγείλουν στο Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών (ΔΣΑ) και στην ΕΚΠΟΙΖΩ.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*