Τι σημαίνουν τα αυτοκινούμενα οχήματα για τον ασφαλιστικό κλάδο; Ο C. Lauterwasser Allianz AZT, απαντά

Καθώς τα αυτοκίνητα γίνονται όλο και πιο «έξυπνα», η μέρα που τα πλήρως αυτόνομα διασυνδεδεμένα ΙΧ θα κυριαρχούν στους δρόμους δεν είναι μακριά. Σύμφωνα με τις τελευταίες εκτιμήσεις, τα αυτοκινούμενα οχήματα θα κυκλοφορούν ευρέως έως το 2030. Τι σημαίνει αυτό για τον ασφαλιστικό κλάδο; Ο Christoph Lauterwasser, επικεφαλής του Κέντρου Τεχνολογίας του γερμανικού ομίλου Allianz, έχει τις απαντήσεις.

Συνέντευξη του Christoph Lauterwasser Επικεφαλής του Κέντρου Τεχνολογίας (ΑΖΤ) της Allianz στο Allianz.com. H συνέντευξη έχει δημοσιευθεί στο περιοδικό IW τεύχος Ιανουαρίου – Φεβρουαρίου

Μετάφραση-Επιμέλεια: Λαλέλα Χρυσανθοπούλου

-Τα ανθρώπινα λάθη προκαλούν το 90% των τροχαίων ατυχημάτων. Πιστεύετε ότι η αυξημένη χρήση των αυτοκινούμενων ΙΧ θα οδηγήσει σε περιορισμό των συγκρούσεων;

Christoph Lauterwasser: Ναι, ασφαλώς. Όσο πιο αυτοματοποιημένο είναι ένα όχημα τόσο «εξυπνότερο» γίνεται, επειδή έχει αισθητήρες που βρίσκονται σε συνεχή λειτουργία, ακόμα και τον έλεγχο του αυτοκινήτου έχει ο οδηγός. Τέτοια ΙΧ μπορούν να οδηγήσουν σε δραστική μείωση του αριθμού των ατυχημάτων. Η τεχνολογική πρόοδος θα κάνει σίγουρα τους δρόμους πολύ πιο ασφαλείς στο, όχι και τόσο μακρινό, μέλλον.

Μπορούμε να περιμένουμε μαζική παραγωγή αυτοκινούμενων ΙΧ έως το 2030. Αλλά και πριν την ημερομηνία αυτή θα πρέπει να δούμε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων (και των θανάτων ή/και τραυματισμών που προκαλούν), καθώς πολλά νέα μοντέλα αυτοκινήτων θα είναι εξοπλισμένα με προηγμένα συστήματα αρωγής του οδηγού (Advanced Driver Assistance Systems-ADAS). Από το 2020 και εφεξής, οι αυτοματοποιημένες λειτουργίες θα ενσωματώνονται βαθμιαία στα νέα ΙΧ.

-Θεωρείτε ότι η δυνητική μείωση του αριθμού των ατυχημάτων θα «μεταφραστεί» σε μείωση των αιτήσεων αποζημίωσης για την Allianz στον κλάδο αυτοκινήτου και σε χαμηλότερα ασφάλιστρα για τους οδηγούς;

Ναι, πιστεύουμε ότι ο αριθμός των ατυχημάτων και των αιτήσεων αποζημίωσης θα μειωθεί δραστικά, αλλά σε πολύ μακροπρόθεσμο ορίζοντα. Προς το παρόν, δεν παρατηρείται μείωση των αιτήσεων αποζημίωσης. Στην πραγματικότητα, αυτό που βλέπουμε σήμερα είναι η αύξηση του ζητούμενου ποσού στην αίτηση αποζημίωσης (κατά μέσο όρο), επειδή τα αυτοκίνητα είναι εξοπλισμένα με αισθητήρες, κάμερες και άλλα ακριβά τεχνολογικά συστήματα, που αυξάνουν τα κόστη επισκευής μετά το ατύχημα.

Επίσης, δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι οι ιδιοκτήτες ΙΧ δεν αντικαθιστούν το παλαιό τους μοντέλο με νέο κάθε ένα ή δύο χρόνια, όπως συμβαίνει με τα κινητά τηλέφωνα. Πολλά παλαιότερα μοντέλα αυτοκινήτων με λιγότερο σύγχρονα συστήματα βοήθειας του οδηγού και χαμηλό βαθμό αυτοματοποίησης θα παραμείνουν στους δρόμους για αρκετά χρόνια ακόμη. Επιπροσθέτως, θα υπάρχουν πάντα αιτήσεις αποζημίωσης για θραύση κρυστάλλων, ζημίες από χαλαζόπτωση ή κλοπή του ΙΧ, ανεξάρτητα από το αν αυτό είναι αυτοκινούμενο ή όχι…

-Τι επίπεδο αυτοματοποίησης έχει επιτευχθεί στα ΙΧ σήμερα και τι έρχεται στο μέλλον;

Η στάθμευση των αυτοκινήτων είναι ήδη πλήρως αυτοματοποιημένη για ορισμένα ακριβά μοντέλα. Έχουμε ενθουσιαστεί με τις δοκιμές των αυτοκινητοβιομηχανιών στα αυτόματα συστήματα οδήγησης (χωρίς παρέμβαση του οδηγού) στους αυτοκινητοδρόμους μας. Από προσωπική εμπειρία, θα έλεγα ότι λειτουργούν θαυμάσια, ακόμα και σε συνθήκες υψηλής κίνησης. Σε δύο ή τρία χρόνια, ίσως δούμε τα πρώτα ευρείας κυκλοφορίας ΙΧ με σύστημα «αυτόματου πιλότου» για τους αυτοκινητοδρόμους. Όμως, η αυτόματη οδήγηση μέσα στις πόλεις είναι εντελώς διαφορετική ιστορία, εξαιτίας της πολυπλοκότητας της αστικής κίνησης. Αυτό ίσως γίνει πραγματικότητα έως το 2025.

-Ποια είναι τα μειονεκτήματα των διασυνδεδεμένων αυτοκινήτων;

Δεν θα μιλούσα για μειονέκτημα, αλλά πιο πολύ για θέμα κυβερνοασφάλειας. Η προστασία των διασυνδεδεμένων αυτοκινήτων από επιθέσεις hacker, ιδίως όταν τα ΙΧ βρίσκονται σε λειτουργία, είναι κορυφαία προτεραιότητά μας. Το Κέντρο Τεχνολογίας της Allianz (AZT) συνεργάζεται αυτή τη στιγμή με το Πανεπιστήμιο του Regensburg, για την ανάλυση και αντιμετώπιση των κυβερνοκινδύνων που συνδέονται με τα «έξυπνα» ΙΧ και τις συσκευές τηλεματικής.

-Πολλοί πιστεύουν ότι η τηλεματική αλλάζει δραματικά τον τρόπο λειτουργίας του ασφαλιστικού κλάδου. Συμφωνείτε με την άποψη αυτή;

Είναι σαφώς μια τάση-κλειδί στο τρέχον τοπίο του ασφαλιστικού κλάδου. Εδώ στην Allianz, πραγματοποιούμε δοκιμές πάνω σε συσκευές τηλεματικής για ΙΧ ήδη από το 2006. Αυτό που διαφοροποιεί την τηλεματική από την παραδοσιακή ασφάλιση είναι ότι επιτρέπει την εξατομίκευση των ασφαλίστρων στη βάση της αρχής «Πλήρωσε ανάλογα με τον τρόπο που οδηγείς» (Pay How You Drive). Οι οδηγοί με ασφαλή οδηγική συμπεριφορά, που οδηγούν κυρίως κατά τις ώρες της ημέρας και έχουν χαμηλά ποσοστά ατυχημάτων θα επιβραβευθούν με χαμηλότερα ασφάλιστρα. Η τηλεματική μάς επιτρέπει επίσης να έχουμε πολύ μεγαλύτερη αλληλεπίδραση με τους πελάτες μας, που αποκτούν έτσι καλύτερη γνώση των υπηρεσιών που προσφέρει η Allianz. Αυτό είναι κάτι καλό.

-Τι ρόλο μπορούν να παίξουν οι ασφαλιστικές εταιρείες στον χώρο των διασυνδεδεμένων αυτοκινήτων και της αυτοματοποίησης; Ποια είναι η θέση του AZT;

Η ανάπτυξη των ασφαλιστικών προϊόντων πρέπει να συμβαδίζει με την ανάπτυξη της τεχνολογίας στον κλάδο ΙΧ. Επίσης, η έρευνα και η εμπειρία μας μάς επιτρέπουν να συνεισφέρουμε σημαντικά στην οδική ασφάλεια και την πρόληψη των ατυχημάτων.

Η Allianz παίρνει πολύ σοβαρά αυτόν της τον ρόλο, και γι’ αυτόν τον λόγο ίδρυσε το Κέντρο Τεχνολογίας πίσω στο 1971. Από τότε εστιάζουμε την έρευνά μας στις νέες τεχνολογίες σε συνεργασία με τις αυτοκινητοβιομηχανίες και τους προμηθευτές.
Για παράδειγμα, το AZT πραγματοποιεί crash tests από τη δεκαετία του 1980, για να προωθήσει την υποχρεωτική χρήση της ζώνης ασφαλείας. Συνολικά, έχουμε πραγματοποιήσει χιλιάδες crash tests τα τελευταία 45 χρόνια. Στην AZT έχουμε επίσης ειδική μονάδα επισκευής των αυτοκινήτων που χρησιμοποιούνται στις δοκιμές, την οποία αποκαλούμε… “body shop”.

Τα τελευταία χρόνια, δεν ερευνούμε μόνο τη συμπεριφορά των ΙΧ κατά τις συγκρούσεις, αλλά και την απόδοση των συστημάτων αρωγής του οδηγού και των συσκευών τηλεματικής. Παράλληλα, αναλύουμε τα στοιχεία για τα ατυχήματα που αντλούμε από τη βάση δεδομένων της Allianz. Η ομάδα μου εκπαιδεύει στελέχη της Allianz ανά τον κόσμο για τα θέματα αυτά, και συμμετέχουμε σε διασκέψεις και συνέδρια που συγκεντρώνουν υπό την ομπρέλα τους διαφορετικές οργανώσεις και ρυθμιστικές αρχές. Με αυτόν τον τρόπο συνεισφέρουμε και στην προσαρμογή του νομοθετικού πλαισίου στις αλλαγές που φέρνουν οι νέες τεχνολογίες στην ασφαλιστική αγορά, και όχι μόνο.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*