Ασφάλιστρα αυτοκινήτου:Αναγκαίες οι αυξήσεις ασφαλίστρων αυτοκινήτου. Πόσο εύκολα πραγματοποιούνται;

του Νίκου Σακελλαρίου

Από την μία έχουν άμεση ανάγκη για αύξηση ασφαλίστρων στον κλάδο αυτοκινήτου, απόρροια μίας άκρως επιθετικής τιμολογιακής πολιτικής που ασκήθηκε τα τελευταία χρόνια, και από την άλλη θέλουν οπωσδήποτε να κρατήσουν την κρίσιμη μάζα παραγωγής τους, προκειμένου να έχουν ελπίδες επιβίωσης και ανάπτυξης.  Τα μηνύματα που έρχονται από τα αποτελέσματα 2016: είναι ότι λόγω Solvency II, αυξήσεων ζημιών στους δρόμους και χαμηλών ασφαλίστρων έχουν κινηθεί ανοδικά οι δείκτες ζημιών (loss ratio) και έχουν μειωθεί εξίσου σημαντικά τα τεχνικά αποτελέσματα.  Ο εφιάλτης  που κάποιοι προέβλεπαν από την ταχύτατη και ραγδαία πτώση των ασφαλίστρων μοιάζει να υλοποιείται.

Οι υποτιμολογήσεις ασφαλίστρων στο σύνολο της αγοράς σε συνδυασμό με την αύξηση των ζημιών (λόγω μεγαλύτερης εισόδου νέων αυτοκινήτων και αύξηση της κυκλοφορίας το 2016) αύξησαν το μέσο δείκτη ζημιών (loss ratio) κατά 60% τουλάχιστον γεγονός που οδήγησε σε συρρίκνωση των τεχνικών (λειτουργικών) αποτελεσμάτων και σε αρκετές περιπτώσεις σε ζημίες.

Επίσης η αύξηση των προμηθειών προς τους διαμεσολαβούντες επέφεραν νέες πιέσεις στα αποτελέσματα του κλάδου αυτοκινήτου. Οι εταιρείες που έχουν και κλάδους ζωής και υγείας κατάφεραν να αντισταθμίσουν τις ζημιές από το αυτοκίνητο μέσα από τα κέρδη που έφερε ο κλάδος υγείας αλλά και οι κλάδοι των κλασικών προϊόντων ζωής. Ωστόσο επειδή, η αστική ευθύνη αυτοκινήτου αποτελεί το 40% περίπου της συνολικής παραγωγής και καθορίζει και τη ρευστότητα των εταιρειών και τα αποτελέσματά τους, η δραματική μείωση της κερδοφορίας της κτυπά «καμπανάκι» για την πορεία του κλάδου το 2017 και το 2018, εάν συνεχιστεί η ίδια πολιτική χαμηλών ασφαλίστρων.

Σε επίπεδο αποθεματοποίησης, οι εταιρείες με μεγάλους δείκτες φερεγγυότητας (άνω του 150%) μπορούν να καλύψουν τις όποιες επιπτώσεις από τα χαμηλά ασφάλιστρα. Αυτός είναι άλλωστε και ο λόγος που οι περισσότερες ξένες πολυεθνικές συνεχίζουν την πολιτική αυτή. Ωστόσο, εάν συρρικνωθούν τα αποθεματικά μέσα στο 2017, τότε οι ασφαλιστικές λόγω Solvency II θα είναι υποχρεωμένες να τα αναπληρώσουν είτε με αυξήσεις τιμών είτε με αυξήσεις μετοχικών κεφαλαίων.

Yψηλότερα όρια αποζημιώσεων

Οι εταιρείες έχουν φτάσει στο οριακό σημείο τους και πλέον κάθε περαιτέρω υποχώρηση ασφαλίστρων μοιάζει να είναι επιζήμια.  Τα νέα όρια αποζημιώσεων είναι αυξημένα  κατά 20%  σε σχέση με τα παλαιότερα.  Συνεπώς , κάθε προσπάθεια νέας μείωσης ασφαλίστρων θα είναι για ορισμένες εταιρείες (οι οποίες δεν έχουν ισχυρές αποθεματοποιήσεις) ιδιαίτερα προβληματική.  H δυσκολία όμως έρχεται στο σημείο του τιμολογιακού ανταγωνισμού , ιδιαίτερα στο αυτοκίνητο.  Με φθίνουσα παραγωγή , πώς να πει μία εταιρεία στο Agency ότι  θα αυξήσει τα ασφάλιστρά της ;  Θα πρέπει να καταφύγει στο γνωστό κόλπο των αυξημένων καλύψεων. Δηλαδή θα προσθέσει νέες καλύψεις που ουσιαστικά θα χρησιμεύσουν ως προκαλύμματα αυξήσεων  ασφαλίστρων.  Αλήθεια τι πιθανότητες έχει ένα αμάξι να καταστραφεί από τρομοκρατική ενέργεια; Από πτώση δενδρου;  Από κεραυνό;  Eλάχιστες.  Ωστόσο οι καλύψεις αυτές χρησιμεύουν ως άλλοθι για αύξηση τιμών.

Τα πράγματα έχουν φτάσει σε οριακό σημείο στον κλάδο αυτοκινήτου.  Εκτός από τον ανταγωνισμό στις τιμές υπάρχει ο ανταγωνισμός των προμηθειών που έχει φτάσει σε υψηλά επίπεδα και για λιγότερους ‘παίκτες’ .  Η ασφαλιστική αγορά δεν αντέχει προμήθειες άνω του 15-20%  και πληρώνει προμήθειες του 28-30% ακόμη προκειμένου να κρατήσει ζωντανή την παραγωγή της.  Οι προμήθειες που πληρώνονται τα τελευταία 2 χρόνια για παραγωγή αυτοκινήτου  ξεπερνούν τα 500 εκατ. ευρώ , και είναι (αναλογικά) από τις μεγαλύτερες ανάμεσα στις αγορές της Ευρώπης.  Το θέμα είναι ότι δεν κατανέμονται και ισομερώς με αποτέλεσμα  λίγοι να επωφελούνται από την τάση αυτή.

Τα προβλήματα που δημιουργούνται από τις web πωλήσεις (μεσα δηλαδή από τις διαδικτυακές πλατφόρμες) είναι ζωντανά.  Προσφορές επι προσφορών αλλά ο καταναλωτής είναι ο κριτής.  Όταν το διαθέσιμο εισόδημα βουλιάζει, ο καταναλωτής αναζητεί το φθηνότερο προιόν.  Οι εταιρείες μπορούν λοιπόν αντί να παραδοθούν στον ανταγωνισμό των τιμών από το διαδίκτυο να ακολουθήσουν την ίδια πετυχημένη στρατηγική. Περικοπή περιττών λειτουργικών εξόδων, μείωση ασφαλίστρων και υιοθέτηση νέων τεχνολογιών.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*