Οι Έλληνες εφοπλιστές αγόρασαν καράβια αξίας $2,14 δισ. στο οκτάμηνο

Του Γιώργου Καλούμενου

Την «πρωτιά» εξακολουθούν να κατέχουν στις αγοροπωλησίες πλοίων οι Έλληνες εφοπλιστές, σύμφωνα με στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου Allied Shipbroking.

Ειδικότερα, το οκτάμηνο του 2016 σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα μπορεί οι συναλλαγές να εμφανίζονται μειωμένες, καθώς η κρίση που πλήττει τη ναυτιλία καθιστά επιφυλακτικούς αγοραστές και πωλητές, ωστόσο τα ελληνικά εφοπλιστικά συμφέροντα εμφανίζονται κυρίως ως αγοραστές, αξιοποιώντας τις χαμηλές αξίες των πλοίων.

Ειδικότερα οι Έλληνες πλοιοκτήτες απέκτησαν συνολικά 166 πλοία στη διάρκεια του διαστήματος Ιανουαρίου – Αυγούστου 2016, επενδύοντας 2,14 δισ. δολ. έναντι 210 πλοίων το ίδιο διάστημα πέρσι αξίας 5,75 δισ. δολ., αλλά παραμένουν πάντοτε στην πρώτη θέση της κατάστασης των αγοραστών. Όμως και ως πωλητές βρίσκονται στην πρώτη θέση της σχετικής κατάταξης, καθώς στο εξεταζόμενο διάστημα προχώρησαν στην πώληση 113 πλοίων έναντι 1,23 δισ. δολ., ενώ πέρυσι είχαν πουλήσει 128 πλοία αξίας 2,82 δισ. δολ.

Με βάση τα παραπάνω δεδομένα οι Έλληνες εφοπλιστές χαρακτηρίζονται κυρίως ως «αγοραστές» (αγόρασαν περισσότερα πλοία απ’ όσα πούλησαν) όπως επίσης και οι Κινέζοι, οι οποίοι φαίνεται να παρακολουθούν στενά την τακτική των Ελλήνων και να την μιμούνται. Οι κινεζικές ναυτιλιακές εταιρείες πούλησαν 21 πλοία και αγόρασαν 98, με αποτέλεσμα να βρίσκονται στη δεύτερη θέση της κατάταξης των αγοραστών. Αντιθέτως άλλες εθνικότητες, όπως είναι οι Γερμανοί και οι Γιαπωνέζοι, είναι «πωλητές». Οι Γερμανοί πλοιοκτήτες πούλησαν το οκτάμηνο του τρέχοντος έτους 64 πλοία και αγόρασαν μόλις 19 πλοία. Επίσης ως πωλητές «βγαίνουν» και οι Γιαπωνέζοι, οι οποίοι πούλησαν το εξεταζόμενο διάστημα 105 πλοία (βρίσκονται στη δεύτερη θέση της σχετικής κατάταξης), ενώ δεν περιλαμβάνονται καν στην πρώτη δεκάδα των εθνικοτήτων της λίστας των αγοραστών.

Σε ό,τι αφορά τις κατηγορίες πλοίων που προτιμούν οι Έλληνες εφοπλιστές, στη διάρκεια του οκταμήνου αγόρασαν 126 bulkers, 23 δεξαμενόπλοια και 13 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων. Πέρυσι την ίδια περίοδο είχαν αποκτήσει 110 bulkers, 67 δεξαμενόπλοια, 20 containerships και έξι πλοία μεταφοράς αερίου.

Ως μεγαλύτερη ναυτιλιακή δύναμη οι Έλληνες πλοιοκτήτες καθόρισαν την τάση των συναλλαγών και για το σύνολο της αγοράς. Έτσι οι αγοραπωλησίες πλοίων στο σύνολο του κλάδου το οκτάμηνο του 2016 είναι μειωμένες σε σύγκριση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Σύμφωνα με τα στοιχεία της Allied Shipbroking, στη διάρκεια του διαστήματος Ιανουαρίου-Αυγούστου του τρέχοντος έτους 809 πλοία άλλαξαν χέρια αξίας 10,95 δισ. δολ. έναντι 981 πλοίων αξίας 22,6 δισ. δολ. το αντίστοιχο διάστημα του 2015.

Όπως προκύπτει από την παράθεση των στοιχείων, εκτός από τη μείωση του αριθμού των συναλλαγών είναι εμφανής και η πτώση των αξιών των πλοίων.

Επίσης εξετάζοντας τις αγοραπωλησίες ανά κατηγορία πλοίων παρατηρείται στροφή φέτος από τους αγοραστές στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου σε σύγκριση με πέρυσι. Αντιθέτως ατόνησε ως ένα βαθμό φέτος το ενδιαφέρον για τα δεξαμενόπλοια.

Ειδικότερα στη διάρκεια του πρώτου οκταμήνου του 2016 σημειώθηκαν αγοραπωλησίες σε 415 bulkers, 30,57 εκατ. dwt και αξίας 3,58 δισ. δολ. Το αντίστοιχο διάστημα πέρυσι άλλαξαν χέρια μόλις 303 bulkers, 21,4 εκατ. dwt και αξίας 3,63 δισ. δολ.

Στα δεξαμενόπλοια φέτος άλλαξαν χέρια μόλις 242 πλοία, 18,6 εκατ. dwt και αξίας 5,62 δισ. δολ., ενώ πέρυσι έγιναν αγοραπωλησίες 344 δεξαμενόπλοιων, μεταφορικής ικανότητας 38,98 εκατ. dwt και αξίας 4,7 δισ. δολ.

Επίσης να σημειωθεί ότι κατά το οκτάμηνο του τρέχοντος έτους σημειώθηκαν πολύ λιγότερες αγοραπωλησίες στα containerships (68 έναντι 177 πέρυσι), όπως επίσης και στα πλοία μεταφοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου και υγραερίου (18 φέτος έναντι 45 πέρυσι).

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*