KE.ΠKA: Οδηγός δικαιωμάτων των καταναλωτών

O καταναλωτής, όταν πληρώνει για ένα προϊόν ή μια υπηρεσία, είτε στο διαδίκτυο, είτε σε πραγματικό κατάστημα, είτε στη χώρα του είτε σε άλλο κράτος μέλος της ΕΕ, έχουμε δικαιώματα. Πολλοί Ευρωπαίοι καταναλωτές δε γνωρίζουν ορισμένα από τα βασικότερα δικαιώματά τους. Η νομοθεσία της Ε.Ε  εγγυάται τη δίκαιη μεταχείριση, την ορθή ενημέρωση και τη δυνατότητα να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους, εάν κάτι δεν πάει καλά.

Τα ελαττωματικά εμπορεύματα επισκευάζονται ή αντικαθίστανται δωρεάν
Εάν οποιοδήποτε προϊόν που αγοράσουμε στην ΕΕ, είτε μέσω του διαδικτύου, είτε από κατάστημα, δεν έχει τις ιδιότητες, με τις οποίες διαφημίζεται, ή δεν λειτουργεί σωστά, έχουμε το δικαίωμα να επιλέξουμε 1. Την επισκευή ή την αντικατάσταση του προϊόντος, 2. Τη μείωση της τιμής, 3. Την επιστροφή χρημάτων. Τα δικαιώματά μας αυτά ισχύουν, για δύο τουλάχιστον χρόνια, από την ημερομηνία της αγοράς, σε κατάστημα, ή από την ημερομηνία παράδοσης σε εμάς

Μπορούμε να πάρουμε τα χρήματά μας πίσω με την ευρωπαϊκή διαδικασία μικροδιαφορών
Αν δεν είναι δυνατόν να βρούμε λύση στο πρόβλημα που έχουμε με τον έμπορο ούτε με τη βοήθεια του ευρωπαϊκού κέντρου καταναλωτών, τότε, σε ορισμένες περιπτώσεις, μπορούμε να κάνουμε χρήση της διαδικασίας μικροδιαφορών (σε όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ εκτός από τη Δανία). Πρόκειται για μια γρήγορη και αποτελεσματική εναλλακτική λύση, σε σχέση με τις παραδοσιακές δικαστικές διαδικασίες και προς το παρόν μπορεί να χρησιμοποιηθεί, για τις συναλλαγές μέσω διαδικτύου, που δεν ξεπερνούν τα 2.000 ευρώ. Το μόνο που πρέπει να κάνουμε είναι να υποβάλουμε το τυποποιημένο έντυπο, που αφορά τις μικροδιαφορές.

Μπορούμε να βρούμε υποστήριξη στη χώρα μας για προβλήματα με εμπόρους από το εξωτερικό
Τα Ευρωπαϊκά Κέντρα Καταναλωτών (ΕΚΚ) μας προσφέρουν δωρεάν συμβουλές και υποστήριξη, όταν αγοράζουμε αγαθά, ή υπηρεσίες, από έμπορο, σε άλλο κράτος μέλος της Ε.Ε.  για να μας βοηθήσουν να αποφύγουμε προβλήματα, που μπορεί να κοστίσουν πολύ. Μπορούν επίσης, να μας βοηθήσουν σε περίπτωση που έχουμε κάποια διαφορά, με τον έμπορο αυτόν και να μας συμβουλεύσουν, για τις επόμενες ενέργειες, αν δεν μπορούμε να καταλήξουμε σε συμφωνία.

Πρέπει να γνωρίζουμε όλα τα στοιχεία
Όλες οι εταιρείες που διαφημίζουν, ή πωλούν προϊόντα, ή παρέχουν υπηρεσίες στην Ε.Ε. είναι υποχρεωμένες να μας δώσουν ακριβείς και αρκετά λεπτομερείς πληροφορίες, ώστε να μπορούμε να ενημερωθούμε και να κάνουμε μια συνειδητή επιλογή. Πληροφορίες για τα χαρακτηριστικά του προϊόντος, την τιμή, τους όρους πληρωμής και παράδοσης, την ταυτότητα και τα στοιχεία επικοινωνίας του πωλητή, καθώς και για τη διάρκεια της σύμβασης και τους τρόπους ανάκλησής της. Οι συμβατικοί όροι, που χρησιμοποιούν οι έμποροι πρέπει να είναι δίκαιοι και διατυπώνονται σε απλή και κατανοητή γλώσσα. Αν υπάρχουν σημεία τα οποία δεν είναι σαφή θα ερμηνευθούν υπέρ μας και οι καταχρηστικές ρήτρες δεν θα είναι νομικά δεσμευτικές.

Έχουμε στη διάθεσή μας δύο εβδομάδες για να επιστρέψουμε τα αντικείμενα που αγοράζουμε μέσω διαδικτύου
Έχουμε προθεσμία 14 ημερών να ξανασκεφτούμε την αγορά που κάναμε και να αλλάξουμε γνώμη. Έτσι, αν νιώσουμε ότι μας ασκήθηκε πίεση για να αγοράσουμε ένα αγαθό, αν στο μεταξύ βρούμε μια πιο συμφέρουσα τιμή για το ίδιο αγαθό ή αν απλώς αλλάξαμε γνώμη για οτιδήποτε αγοράσαμε μέσω του διαδικτύου, έχουμε το δικαίωμα να το επιστρέψουμε, εντός δύο εβδομάδων και να πάρουμε τα χρήματά μας πίσω. Ας θυμόμαστε ότι, για να μας επιστραφεί ολόκληρο το ποσό των χρημάτων, το προϊόν θα πρέπει να είναι σε κατάσταση τέτοια, η οποία να επιτρέπει την επαναπώλησή του, επομένως, μπορούμε απλώς, να ελέγξουμε το προϊόν, όχι να το χρησιμοποιήσουμε. Για παράδειγμα αν αγοράσαμε παπούτσια, μπορούμε να τα δοκιμάσουμε στο σπίτι, αλλά όχι να τα φορέσουμε έξω.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*