Προϋπολογισμός: Πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% το 2023 και μείωση εισφορών 3%

Με ειδικό αποθεματικό 1 δισ. ευρώ για πιθανές έκτακτες δαπάνες στην ενέργεια και πρόβλεψη για περαιτέρω μείωση του χρέους ως προς το ΑΕΠ συν την πρόβλεψη για πραγματική ανάπτυξη σημαντικά μεγαλύτερη του ευρωπαϊκού μέσου όρου, κατατέθηκε στη Βουλή το προσχέδιο του προϋπολογισμού για το 2023. Προβλέπει και τη μόνιμη μείωση κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών περίπου 2,2 εκατ. εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα και την αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης.

Ειδικότερα το προσχέδιο του προϋπολογισμού προβλέπει:

*Ετήσια ανάπτυξη του πραγματικού ΑΕΠ κατά 2,1% το 2023 πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο (η Κομισιόν προέβλεπε ευρωπαϊκό μέσο όρο ανάπτυξης 1,4% το καλοκαίρι, αλλά η ΕΚΤ προσγείωσε την εκτίμηση στο 0,9% το Σεπτέμβριο),

*Πρωτογενές πλεόνασμα 0,7% το 2023,

*Πρόβλεψη για αποθεματικό ύψους 1 δισ. ευρώ στην ενέργεια για πιθανές αυξημένες δαπάνες,

* Σημαντική μείωση του χρέους στο 169,1% ως προς το ΑΕΠ φέτος και περαιτέρω μείωση στο 161,6% του ΑΕΠ το 2023.

*Μόνιμη μείωση κατά τρεις ποσοστιαίες μονάδες των ασφαλιστικών εισφορών περίπου 2,2 εκατ. εργαζομένων του ιδιωτικού τομέα και την αναστολή της εισφοράς αλληλεγγύης,

* Διάθεση πόρων ύψους 8,3 δισ. ευρώ από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων και 5,6 δισ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, για επενδύσεις.

Στο προσχέδιο του προϋπολογισμού, η κυβέρνηση κρατά ψηλά τον τομέα των επενδύσεων ενώ διαφοροποίησε ελαφρώς ορισμένα μεγέθη για να δημιουργηθεί αποθεματικό για τις πιθανές δαπάνες ενέργειας. Προβλέπεται έλλειμμα 1,7% του ΑΕΠ για το 2022 και πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ για το 2023. Εννοείται ότι πέραν του ενός δισ. ευρώ, έχει ενσωματωθεί όλο το πακέτο δημοσιονομικών μέτρων 3,5 δισ. ευρώ, όπως είπε ο υπουργός Οικονομικών Χρήστος Σταϊκούρας.

Έτσι, οι δημοσιονομικοί στόχοι που είχαν τεθεί στο Πρόγραμμα Σταθερότητας, αναφορικά με το πρωτογενές πλεόνασμα γενικής κυβέρνησης, με έλλειμμα 2% του ΑΕΠ για το 2022 και πλεονάσματος 1,1% του ΑΕΠ για το 2023, αναθεωρούνται σε μικρότερο έλλειμμα 1,7% του ΑΕΠ για το 2022 αλλά πλεόνασμα 0,7% του ΑΕΠ για το 2023.

Βασικά μεγέθη και τα μέτρα

Περιλαμβάνονται όλα τα νέα κυβερνητικά μέτρα στήριξης της οικονομίας με έναρξη εφαρμογής το 2023, όπως ανακοινώθηκαν στο πλαίσιο της ΔΕΘ, και προβλέπουν τη νέα αύξηση του κατώτατου μισθού από τον Μάιο 2023, την αναμόρφωση του ειδικού μισθολογίου των ιατρών του Εθνικού Συστήματος Υγείας (ΕΣΥ), την διευθέτηση μισθολογικών αιτημάτων των ενόπλων δυνάμεων, την κατάργηση της ειδικής εισφοράς 1% υπέρ του Ταμείου Πρόνοιας Δημοσίων Υπαλλήλων (ΤΠΔΥ), την αύξηση του φοιτητικού επιδόματος, την επέκταση του επιδόματος μητρότητας στον ιδιωτικό τομέα, τα σημαντικά κίνητρα για επέκταση της πλήρους απασχόλησης μέσω της μείωσης των ασφαλιστικών εισφορών και του τέλους επιτηδεύματος, η αναστολή του ΦΠΑ για νέες οικοδομές και το συνολικό πλαίσιο δράσεων στήριξης της στέγασης, με επίκεντρο τη νέα γενιά.

Σύμφωνα με το προσχέδιο, από την άνοιξη του 2023, η ανάπτυξη της ελληνικής οικονομίας αναμένεται να ενδυναμωθεί στη βάση των ως άνω μέτρων και της υποχώρησης του ρυθμού αύξησης του δείκτη τιμών. Η αναμενόμενη περαιτέρω εξομάλυνση των διεθνών τιμών στο πετρέλαιο, που από κοινού με τη συνεχιζόμενη επιδότηση ενεργειακού κόστους για νοικοκυριά και επιχειρήσεις και την ομαλοποίηση της λειτουργίας της παγκόσμιας εφοδιαστικής αλυσίδας, συνεπάγονται για το 2023 σημαντικά ηπιότερο κατ’ εκτίμηση ρυθμό πληθωρισμού έναντι του 2022 (3% κατά μέσο όρο στο σύνολο του έτους).

Ακόμα, η προσήλωση στην υλοποίηση απορρόφησης των πόρων του Ταμείου Ανάκαμψης αναμένεται να φέρει επιτάχυνση της ετήσιας συμβολής του στην ανάπτυξη στις 1,9 ποσοστιαίες μονάδες. Η ανωτέρω υλοποίηση προβλέπεται ότι θα αποτελέσει τον κύριο μοχλό επενδύσεων του 2023, των οποίων ο όγκος προβλέπεται κατά 16% υψηλότερος έναντι του 2022, και τον βασικό παράγοντα ανθεκτικότητας της αγοράς εργασίας που θα συντελέσει στη μείωση της ανεργίας κατά 0,3 ποσοστιαίες μονάδες του εργατικού δυναμικού στο 2023, σε ποσοστό 12,6% βάσει του ορισμού της Έρευνας Εργατικού Δυναμικού.

Ο ρυθμός αύξησης της πραγματικής ιδιωτικής κατανάλωσης εκτιμάται σε 1,3% έναντι του 2022 (επίπεδο που είναι αυξημένο κατά 7,8% έναντι του προ-πανδημίας επιπέδου). Την ίδια στιγμή, η κατανάλωση της Γενικής Κυβέρνησης το 2023 αναμένεται να παραμείνει πάνω από το προ-πανδημίας επίπεδο, ωστόσο ο ετήσιος ρυθμός μεταβολής της το 2023 εκτιμάται αρνητικός κατά 1,5%, εν μέσω της σταδιακής προσαρμογής στους μεσοπρόθεσμους στόχους της δημοσιονομικής πολιτικής.

Ο εξωτερικός τομέας της οικονομίας αναμένεται να διατηρήσει αρνητική τη συμβολή του στην πραγματική ανάπτυξη το 2023, κατά 0,7 ποσοστιαίες μονάδες, όμως με την αρνητική συμβολή του ισοζυγίου αγαθών να συρρικνώνεται στο ένα πέμπτο του 2022 στη βάση της πρόβλεψης για αύξηση των ελληνικών εξαγωγών αγαθών κατά 3,5% ετησίως σε όρους όγκου.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*