Ασφαλίσεις οχημάτων: Ευκαιριακή άνοδος ή αλλαγή τάσης;

Για πρώτη φορά μετά από μία δεκαετία, η παραγωγή ασφαλίστρων παρουσιάζεται αυξημένη στο πρώτο τετράμηνο της χρονιάς

του Νίκου Κωτσικόπουλου

Αν και το 2022 δεν ξεκίνησε καλά για τις ασφαλίσεις οχημάτων, με έκδηλη την ανησυχία ότι οι μέτριες χρονιές θα συνεχιστούν, η ελληνική αγορά επιδεικνύει αντοχές και η παραγωγή έχει γυρίσει θετικά. 

Έτσι, παρατηρείται περιορισμένη ανάκαμψη στις ασφαλίσεις και, μετά τα προβλήματα που άφησε κληρονομιά η πανδημία, ο κλάδος οχημάτων αρχίζει να δείχνει κάποια σημεία αφύπνισης. 

Ωστόσο οι παράγοντες της αγοράς δεν είναι αισιόδοξοι, καθώς τα ατυχήματα και οι αποζημιώσεις έχουν αυξηθεί, και παρακολουθούν με σκεπτικισμό τη βελτίωση των ποσοστών, αναμένοντας την εξέλιξη της τάσης στο υπόλοιπο της χρονιάς. 

Πάντως, τα στοιχεία για την παραγωγή δείχνουν βελτιωμένα. Όπως μάλιστα προκύπτει και από τα στοιχεία της Ένωσης Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος, ο Ιανουάριος ξεκινά με πτώση 0,4%, αλλά αμέσως μετά το κλίμα αλλάζει και ήδη μέχρι και τον Απρίλιο παρατηρείται άνοδος, και μάλιστα κλιμακούμενη. Τον Φεβρουάριο, η άνοδος φθάνει το +2,3%, τον Μάρτιο αυξάνεται κατά +3% και τον Απρίλιο αυξάνεται περαιτέρω κατά +4,2%.

Μεγάλη ανησυχία προκαλούν η αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων και οι αυξημένες αποζημιώσεις.

 Καθώς η άνοδος δεν οφείλεται σε αυξήσεις τιμολογίων, παράγοντες της αγοράς εκτιμούν ότι αυξήθηκε ο αριθμός των ασφαλιζόμενων οχημάτων που παρέμεναν ακινητοποιημένα και ανασφάλιστα λόγω της πανδημίας ή «από συνήθεια». Όμως, πλέον, παρακολουθούνται από τον «μεγάλο αδελφό» και καταγράφονται, δυσκολεύοντας αυτού του τύπου τις πρακτικές. 

Με άλλα λόγια, αυξήθηκαν τα ποσοστά, λόγω της αύξησης του καλυπτόμενου στόλου των οχημάτων. Όσο για την πιθανολογούμενη αύξηση των ασφαλίστρων, λόγω των αυξήσεων των τιμολογίων, η απάντηση είναι ότι πρόκειται για περιορισμένο φαινόμενο, καθώς ο ανταγωνισμός στην αγορά δεν εξασφαλίζει επιτυχία σε αυτές τις κινήσεις. 

Ανησυχία από την αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων

Οι περισσότεροι παράγοντες της αγοράς όμως ανησυχούν για τις αποζημιώσεις στον κλάδο, εκτιμώντας ότι, μετά την ακινησία που προκάλεσε το lockdown, τα ατυχήματα –μαζί και οι αποζημιώσεις– θα αυξηθούν. Γεγονός που εντοπίζεται πράγματι ως τάση και επιβεβαιώνεται από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, καθώς τα τροχαία ατυχήματα αυξήθηκαν κατά 18,1% πέρσι και η ανοδική τάση συνεχίζεται και φέτος στους πρώτους μήνες της χρονιάς.

 Με δεδομένο μάλιστα το γεγονός ότι τα στοιχεία του πρώτου διμήνου φέτος συγκρίνονται με στοιχεία περσινών μηνών όταν υπήρχε ακόμη το lockdown, τα αποτελέσματα είναι απογοητευτικά, εμφανίζοντας μεγάλη αύξηση των τροχαίων ατυχημάτων, της τάξης του 31,5%.

 Ωστόσο αυτό δεν αναιρεί τη βελτιωμένη εικόνα, με βάση την οποία στο τετράμηνο η παραγωγή ασφαλίστρων αυξήθηκε κατά 2,3% συνολικά και έφθασε τα 247,6 εκατ. ευρώ στο τέλος Απριλίου 2022. 

Αξίζει μάλιστα να σημειωθεί ότι, εδώ και μια δεκαετία, η παραγωγή ασφαλίστρων στο τετράμηνο Ιανουαρίου-Απριλίου είναι σταθερά πτωτική κι αυτό δεν άλλαξε ούτε πέρσι, όταν η άρση του lockdown και η έξοδος του Πάσχα είχαν συμβάλει στην αλλαγή των διαθέσεων. 

Αλλά αυτό, ως εκτίμηση, μπορεί να ξεκαθαριστεί μόνο όταν θα υπάρχουν περισσότερα στοιχεία, τους ερχόμενους μήνες, για την παραγωγή ασφαλίστρων οχημάτων, οπότε και η εικόνα θα φωτιστεί.

*αναδημοσίευση από το περιοδικό Insurance World

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*