Η κορυφαία ελληνική ναυτιλία και ο ρόλος της ασφάλισης πλοίων και πληρωμάτων

Περίπου το 21% παγκόσμιου στόλου, σε όρους χωρητικότητας (dwt) διατηρούν οι Έλληνες πλοιοκτήτες διατηρώντας την Ελλάδα στη κορυφή των ναυτιλιακών χωρών, ενώ οι επενδύσεις συνεχίζονται με πλοία που θα διαθέτουν μεγαλύτερη αποδοτικότητα και περιβαλλοντικά οφέλη.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση της ΕΕΕ, η ελληνική ναυτιλία παραμένει η ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής ναυτιλίας καθώς ο ελληνόκτητος στόλος αντιπροσωπεύει το 59% του στόλου που ελέγχεται από Κράτη Μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΕΕ) και που σε ποσοστό άνω του 75% δραστηριοποιείται στον bulk/tramp τομέα.

Το 1/3 του ελληνόκτητου στόλου φέρει σημαία Κράτους Μέλους της ΕΕ, αποτελούμενη από σύγχρονα και φιλικά προς το περιβάλλον πλοία. Η συνολική χωρητικότητα του ελληνόκτητου στόλου έχει αυξηθεί κατά 45,8% σε σύγκριση με το 2014, ενώ ακόμη και κατά τη διάρκεια της πανδημίας COVID-19, δηλαδή από το 2019, η χωρητικότητα αυξήθηκε κατά 7,4%. Οι Έλληνες πλοιοκτήτες ελέγχουν το:

-31,78% του παγκόσμιου στόλου πετρελαιοφόρων

-25,01% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου

-22,35% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Φυσικού Αερίου (LNG)

-15,60% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς χημικών & προϊόντων πετρελαίου

-13,85% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς Υγροποιημένου Αερίου Πετρελαίου (LPG)

-9,33% του παγκόσμιου στόλου μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων

Σε άλλα στοιχεία, η μέση ηλικία του ελληνόκτητου στόλου (9,99 έτη) είναι χαμηλότερη από τον παγκόσμιο μέσο όρο (10,28 έτη). Οι παραγγελίες ναυπήγησης πλοίων από Έλληνες πλοιοκτήτες ανέρχονται σε 173 πλοία (από 104 πλοία το προηγούμενο έτος), που αντιστοιχούν σε 17,3 εκατομμύρια dwt3. Σύμφωνα με την έκθεση, πάνω από το 1/3 των πετρελαιοφόρων και σχεδόν ένα στα έξι πλοία μεταφοράς LNG, που ναυπηγούνται αυτή τη στιγμή στον κόσμο, θα παραδοθούν σε Έλληνες πλοιοκτήτες.

Ασφάλιση, απειλές, Ουκρανία και Ever Given

Οι ασφαλίσεις πλοίων και πληρωμάτων πλοίων αναδεικνύονται σε στρατηγικό παράγοντα ανάπτυξης των ασφαλιστικών εργασιών και ευστάθειας του διεθνούς και του εγχώριου εμπορίου, άρα της παγκόσμιας και της ελληνικής οικονομίας.

Αυτό διότι είναι προφανής ο ρόλος που η ναυτιλία, η ναυσιπλοΐα, αλλά και οι θαλάσσιες συγκοινωνίες και μεταφορές διαδραματίζουν στην οικονομική ισορροπία και ανάπτυξη, παγκόσμια και ελληνική. Επίσης προφανείς είναι οι κίνδυνοι που τις απειλούν και οι επιπτώσεις από την επέλευσή τους.

“Ενδεικτικά, αλλά όχι περιοριστικά, αυτή τη χρονιά είναι το «μέτωπο» Ρωσίας και Ουκρανίας, που έχει διαταράξει τις θαλάσσιες «οδούς» των συγκοινωνιών και των μεταφορών. Το προηγούμενο έτος, η ισορροπία της παγκόσμιας εμπορικής δραστηριότητας, άρα και της διεθνούς οικονομίας, απειλήθηκε έντονα, καθώς για αρκετές ημέρες διακόπηκε η ροή της, αφού έκλεισε το κανάλι του Σουέζ. Ήταν το τελευταίο δεκαήμερο του Μαρτίου 2021, όταν το γιγαντιαίο Ever Given προσάραξε στα αβαθή της διώρυγας και απέκοψε τη διεθνή ναυσιπλοΐα μεταξύ μείζονος σημασίας ηπείρων, επισύροντας τεράστιους κινδύνους για το κόστος των θαλασσίων μεταφορών και για την ίδια την ευστάθεια της παγκόσμιας οικονομίας”, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο ΕΙΑΣ με αφορμή το ερχόμενο εκπαιδευτικό σεμινάριο Ασφαλίσεων Πλοίων και Πληρωμάτων.

Τα παραπάνω είναι μερικά μόνον ενδεικτικά, αλλά κρίσιμα επεισόδια, στη σωρεία των μεγάλων απειλών για την παγκόσμια ναυτιλία, καθώς και για την ελληνική, στο μέτρο που αυτή αποτελεί πρώτιστο και ηγετικό παράγοντά της.

Ταυτοχρόνως, τα εν λόγω επεισόδια, αλλά και τα πολλά προηγηθέντα, καταδεικνύουν για πολλοστή φορά τη μεγάλη σημασία των ναυτικών ασφαλίσεων, πλοίων, πληρωμάτων πλοίων και θαλασσίων μεταφορών, καθώς και τη συνεισφορά τους στην καλή ισορροπία του παγκόσμιου εμπορίου και στην ευρυθμία της διεθνούς οικονομικής δραστηριότητας.

 

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*