Είναι εφικτή μια ηθική τεχνιτή νοημοσύνη;

«Διανύουμε ήδη την περίοδο του «μετά ανθρώπου; Πως μπορούν να έχουν ηθική οι αλγόριθμοι;». Με αυτά τα ερωτήματα η Βίκυ Φλέσσα άνοιξε τη συζήτηση γύρω από την ηθική της τεχνητής νοημοσύνης και τη διαχείριση των ρίσκων, που πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο του 7ου Οικονομικού Φόρουμ των Δελφών, που πραγματοποιείται στους Δελφούς 6 – 9 Απριλίου και τελεί υπό την Αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας, κας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Ο Κωνσταντίνος Δασκαλάκης, Καθηγητής της Επιστήμης των Υπολογιστών στο ΜΙΤ και ο Θεοφάνης Τάσσης, Καθηγητής Σύγχρονης Πρακτικής Φιλοσοφίας στο Alpen-Adria Universität στην Αυστρία εστίασαν στο κατά πόσο είναι εφικτό και ηθικό να προγραμματίσουμε μια τεχνιτή νοημοσύνη, ικανή να αποφασίζει με ηθικό τρόπο.

«Τι σκοπεύει ένας αλγόριθμος να καταφέρει; Τι δεδομένα χρησιμοποιεί και που χρησιμοποιείται αυτός ο αλγόριθμος; Ποιος αναπτύσσει αλγορίθμους; Πανεπιστήμια ή επιχειρήσεις Ποιος έχει πρόσβαση στους αλγορίθμους; Αυτά είναι ηθικά διλήμματα που τίθενται» υπογράμμισε ο κύριος Δασκαλάκης χρησιμοποιώντας το παράδειγμα της χρήσης των αλγορίθμων στο δικαστικό σύστημα. «Τα δεδομένα που χρησιμοποιούνται συλλέγονται από την κοινωνία μας , η οποία περιέχει στερεότυπα και οι αλγόριθμοί άκριτα μπορούν να φωτίσουν τα στερεότυπα.. Αν η τεχνολογία μας βασιστεί σε δεδομένα που περιέχουν στερεότυπα, θα τα αναπαράγει και οι αποφάσεις που θα πάρουν οι αλγόριθμοι στη θέση των δικαστών θα είναι βασισμένες σε αυτές τις αντιλήψεις» κατέληξε ο Έλληνας Αϊνστάιν», όπως τον χαρακτήρισε η Βίκυ Φλέσσα.

Μπορούν άραγε οι αλγόριθμοι να συμβάλλουν στην επίλυση κρίσεων όπως η προσφυγική ή η κλιματική; «Η τεχνητή νοημοσύνη θα παραμείνει περιορισμένη στην επίλυση πολιτικών προβλημάτων» απάντησε ο Θεοφάνης Τάσης εξηγώντας πως αυτά τα πολιτικά ζητήματα συνδέονται με επιθυμίες και συμφέροντα. «Η τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να λειτουργήσει γνωμοδοτικά όσον αφορά στην επεξεργασία μεγάλου όγκου δεδομένων. Και αυτό είναι το όριο της συμβολής της τεχνητής νοημοσύνης που ελπίζω να μην υπερβούμε» συμπλήρωσε.

Ο Θεοφάνης Τάσσης, ο οποίος έχει εισαγάγει την έννοια του «ψηφιακού ανθρωπισμού» υποστήριξε πως «εάν μπορούμε να δημιουργήσουμε μια ηθική τεχνητή νοημοσύνη, αυτή θα ήταν μια τεχνητή νοημοσύνη που δεν θα βλάπτει τον άνθρωπο και θα συμβάλλει στην ευτυχία του. Αυτό όμως θα ήταν ανήθικο» αποφάνθηκε εξηγώντας πως έτσι αναπόδραστα θα βάζαμε τη δική μας ευτυχία πάνω από την ευτυχία ενός αλλού.

Ο Κωσνταντίνος Δασκαλάκης αναφέρθηκε στους τρόπους που οι αλγόριθμοι έχουν αλλάξει τον κόσμο γύρω μας τονίζοντας πως δεν πιστεύει στη διχοτόμηση ανθρώπου και μηχανής και προσδιορίζοντας τον στόχο της τεχνητής νοημοσύνης. «Έχει αλλάξει ο τρόπος που αγοράζουμε, που κοινωνικοποιούμαστε, που βρίσκουμε ερωτικούς παρτενέρ. Έχει αλλάξει η δημοκρατία μας. Η επιστήμη της τεχνητής νοημοσύνης θέλει να πετύχει να έχει επιστημονική ακρίβεια στα συμπεράσματα που εξάγει»

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*