Η μάχη στο Κλάδο Αυτοκινήτου και η «φάκα» του Open Car για τους ανασφάλιστους

Ένα βήμα προς την επίλυση ενός χρόνιου φαινομένου αποτελεί η νέα υπηρεσία Open Car η οποία τέθηκε εντέλει σε λειτουργία από τα υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης και την Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ). Για την είσοδο στην πλατφόρμα δεν απαιτείται αυθεντικοποίηση και η αναζήτηση πραγματοποιείται με βάση μόνο τον αριθμό κυκλοφορίας του οχήματος.

Ο λόγος τα ανασφάλιστα οχήματα και πεποίθηση ειδικότερων του κλάδου και της Πολιτείας είναι πως θα μπει ένα “φρένο” σε φαινόμενα του παρελθόντος.

Υπενθυμίζεται πως λίγο μετά το πρώτο κύμα της πανδημίας οι εκτιμήσεις έκαναν λόγο για 550.000 ανασφάλιστα οχήματα. Βέβαια, ακόμη πιο πίσω στο χρόνο – ιδιαίτερα τα πρώτα χρόνια της οικονομικής κρίσης ο αριθμός αυτός ήταν ακόμη μεγαλύτερος.

Πρέπει να σημειωθεί πως μέσω της πλατφόρμας, οι πολίτες μπορούν να αναζητούν πληροφορίες σχετικά με οχήματα τα οποία διαθέτουν πινακίδες που έχουν εκδοθεί στην Ελλάδα.

Η υπηρεσία βρίσκεται στο gov.gr, στην ενότητα «Πολίτης και καθημερινότητα» και την υποενότητα «Μετακινήσεις». Εναλλακτικά, οι πολίτες μπορούν να εισέλθουν στην υπηρεσία απευθείας, στο opencar.services.gov.gr.

Οι πληροφορίες στις οποίες έχει πρόσβαση ο χρήστης της υπηρεσίας είναι:

*αν το όχημα είναι σε κίνηση / ακινησία ή έχει κλαπεί
*αν είναι ασφαλισμένο / ανασφάλιστο, καθώς και την ημερομηνία έναρξης και λήξης ασφάλισης και
*το χρώμα, ο κατασκευαστής και ο τύπος του οχήματος.

Μέσω της υπηρεσίας Open Car δεν παρέχονται πληροφορίες για τα στοιχεία ταυτότητας των ιδιοκτητών ή κατόχων των οχημάτων, ούτε στοιχεία τυχόν οφειλών από τέλη κυκλοφορίας.

Ανεβασμένες οι ζημιές από ανασφάλιστα τέλος του έτους

Υπενθυμίζεται  πως αυξήθηκαν οι ζημιές από ανασφάλιστα οχήματα, σύμφωνα με τα στοιχεία του Επικουρικού (Επικουρικό Κεφάλαιο Ασφάλισης Ευθύνης από Ατυχήματα Αυτοκινήτων).

Η αύξηση καταγράφηκε και τον Νοέμβριο αλλά και τον Δεκέμβριο σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2020. Αν και η αύξηση είναι μικρή, εκτιμάται πως τα ατυχήματα – και από ανασφάλιστα – είναι περισσότερα αλλά δεν έχουν καταγραφεί επισήμως.

Συνολικά οι αναγγελθείσες ζημιές από ανασφάλιστα το 2021 ανήλθαν στις 1264 έναντι 1259 προηγουμένως, όμως τους τελευταίους δυο μήνες η αύξηση ήταν μεγαλύτερη: 139 τον Δεκέμβριο(100 Δεκέμβριος 20′) και 106 τον Νοέμβριο (91 τον Νοέμβριο του 20′)

Πληθωριστικές πιέσεις  – κόστος επισκευής

Ένα άλλο ζήτημα που αποτελεί πονοκέφαλο και για τους ανθρώπους της ασφαλιστικής αγοράς είναι οι πληθωριστικές πιέσεις που συντελλούνται σε όλα τα επίπεδα της οικονομίας και των προϊόντων ειδικότερα. Ως εκ τούτου, αναμένεται να καταγραφούν αυξήσεις σε ανταλλακτικά προϊόντα και κόστος επισκευής, δημιουργώντας εν τέλει το έδαφος για αυξήσεις στα συμβόλαια ασφάλισης.

Στον αντίποδα βέβαια, όπως ισχυρίζονται άνθρωποι της αγοράς, η ελληνική αγορά αυτοκινήτου (πλην εταιρικού στόλου, leasing κλπ) παραμένει γηρασμένη με οχήματα 15ετίας. Υπό αυτό το πρίσμα, το κόστος των ζημιών μπορεί να παραμείνει για το επόμενο διάστημα διαχειρίσιμος, σημειώνουν.

Από την άλλη πλευρά, ζητούμενο για τα ασφαλιστήρια συμβόλαια και την διαμόρφωση των τιμών αποτελεί και το γεγονός των καθυστερήσεων στην παράδοση νέων οχημάτων, λόγω των προβλημάτων στην εφοδιαστική αλυσίδα. Μέσος όρος αναμονής, σύμφωνα με τους ειδικούς της αγοράς, ξεπερνά και το 6μηνο.

Σημειώνεται πάντως για την ώρα, πως παρά την εκρηκτική άνοδο του πληθωρισμού (6,2% τον Ιανουάριο, ΕΛΣΤΑΤ), τα ασφάλιστρα αυτοκινήτου ήταν μειωμένα κατά 1,9% συγκριτικά με τον ίδιο μήνα του 2021.

Έντονος ο ανταγωνισμός

Μιας και το Αυτοκίνητο προσφέρει το μεγαλύτερο μερίδιο στο κλάδο Ζημιών – παρά τις δυσκολίες κερδοφορίας – η μάχη συνεχίζεται αμείωτη. Νέα δεδομένα δημιουργούν και οι τελευταίες συγχωνεύσεις εταιρειών με ισχυρό αποτύπωμα στο κλάδο.

Είναι αλήθεια, όπως τονίζουν στελέχη της αγοράς, πως η επιστροφή στη κανονικότητα και η αύξηση των οχημάτων έχουν δημιουργήσει προβληματισμούς για το loss ratio αρκετών ασφαλιστικών. Δεδομένου του γεγονότος ότι τα τελευταία 8-9 χρόνια η πτώση στα ασφάλιστρα κυμαίνεται περί του 4%, η επόμενη μέρα αναμένεται να φέρει αυξήσεις, συμπληρώνουν.

Βάιος Κρόκος

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*