Γ. Ρούντος: Τα θραύσματα του Παρθενώνα και η Πολιτισμική Συνέχεια

Του Γιάννη Ρούντου
Διευθυντή Εταιρικών Υποθέσεων, Επικοινωνίας και Υπευθυνότητας Ομίλου INTERAMERICAN*

Ιδιαίτερα ισχυρός ο συμβολισμός της απόδοσης των δέκα θραυσμάτων του γλυπτού διάκοσμου του Παρθενώνα από το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο στο Μουσείο της Ακρόπολης. Όχι μόνον ως μήνυμα για τη συλλογή και ανασύνθεση των διεσπαρμένων στοιχείων και μερών του Μνημείου στον τόπο αναφοράς τους, αλλά και ως ένδειξη της ζωτικής ανάγκης να αντιμετωπιστεί και να περιοριστεί – να εκλείψει, επιτέλους, η αποσπασματικότητα, ασυνέπεια και ασυνέχεια που χαρακτηρίζει τον σύγχρονο Ελληνικό Πολιτισμό.

Το έλλειμμα μνήμης και παιδείας -κατ’ ακολουθία γνώσης και επίγνωσης- σε ό,τι αφορά στην πολιτισμική κληρονομιά μας, δεν προοιωνίζεται καλό μέλλον για ένα Γένος με παράδοση χιλιετηρίδων. Αν καταφέρουμε να δούμε αυτή την πραγματικότητα, ίσως προσπαθήσουμε περισσότερο να συνενώσουμε τα άπειρα “θραύσματα” της ανεκτίμητης ιστορικής παρακαταθήκης μας, που περιφρονούμε. Αυτά, που θα μας έδιναν διακριτή θέση διαφοράς και υπεροχής. Αγνοώντας τα, γινόμαστε μιμητές και ουραγοί ακόλουθοι στον συρμό. Τρέχουμε πίσω από τις “τάσεις” αντί να τις διαμορφώνουμε.

Χρειάζεται να εργαστούμε πνευματικά για να συνειδητοποιήσουμε πως στο υπόστρωμα των αλλεπάλληλων και αλληλένδετων κρίσεων που βιώνουμε στο παρόν, υφέρπει μια βαθειά Πολιτισμική Κρίση, με την ευρύτερη δυνατή έννοια. Κρίση, που οδηγεί σε κοινωνική-ανθρωπιστική, οικονομική-διακυβερνητική, περιβαλλοντική, υγειονομική κρίση. Μια Πολιτισμική Κρίση ως αιτία και ως αποτέλεσμα, είναι Κρίση Ενδελέχειας.

* Από ανάρτηση στον προσωπικό λογαριασμό του Γιάννη Ρούντου στο Linkedin.

 

*Όπως ανακοινώθηκε, με ιδιαίτερη χαρά το Μουσείο Ακρόπολης υποδέχτηκε δέκα θραύσματα του γλυπτού διακόσμου του Παρθενώνα, τα οποία παραχώρησε το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο (ΕΑΜ) έπειτα από αίτημα του Γενικού Διευθυντή του Μουσείου Ακρόπολης. Πρόκειται για θραύσματα, με μέγιστο ύψος 32 εκατοστά, τα οποία φυλάσσονταν στις αποθήκες του ΕΑΜ, όπου τα εντόπισε, τα ταύτισε και τα δημοσίευσε ο αείμνηστος αρχαιολόγος Γιώργος Δεσπίνης, κορυφαίος ερευνητής της αρχαίας ελληνικής γλυπτικής. Τα θραύσματα προέρχονται από τη ζωφόρο, τις μετόπες και τα αετώματα του Παρθενώνα. 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*