HayGroup: «Ψαλίδι» σε μπόνους και παροχές στελεχών στην Ελλάδα το 2010

Οι επιπτώσεις της κρίσης στην αγορά έχουν αρχίσει να αποτυπώνονται στις αμοιβές και τα μπόνους αλλά και γενικότερα τις συνθήκες εργασίας. Οι μεγαλύτερες επιπτώσεις φαίνονται στο λιανεμπόριο. Είναι χαρακτηριστικό ότι ενώ μέχρι το 2008 οι αυξήσεις στους μισθούς στο λιανεμπόριο ήταν πάνω κάτω στα επίπεδα των άλλων κλάδων, το 2009 ήταν οι χαμηλότερες και αρκετά κάτω από το μέσο όρο και η τάση αναμένεται να συνεχιστεί και το 2010. Μάλιστα κατά το τρέχον έτος μία στις πέντε λιανεμπορικές επιχειρήσεις δεν πρόκειται να προβεί σε αυξήσεις, παγώνοντας ουσιαστικά τους μισθούς, ενώ και οι πρόσθετες παροχές, όπως κινητό τηλέφωνο, αυτοκίνητο κλπ. είναι σημαντικά λιγότερες σε σχέση με άλλους κλάδους.
Τα στοιχεία αυτά προκύπτουν από έρευνα της HayGroup. . Σύμφωνα με τη μελέτη οι εταιρίες εφαρμόζουν την τελευταία διετία μια δέσμη μέτρων για να μειώσουν το κόστος αναφορικά με το ανθρώπινο δυναμικό τους. Η ένταση αυτών των μέτρων είναι μεγαλύτερη στο λιανεμπόριο σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά όχι όμως και σε ότι αφορά τις απολύσεις που είναι σημαντικά λιγότερες από το μέσο όρο και αυτό είναι κάτι πολύ σημαντικό για τους εργαζόμενους στον κλάδο.

ΜΕΤΡΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΜΟΥ ΚΟΣΤΟΥΣ

Από τα μέτρα που λαμβάνουν οι διοικήσεις για τον περιορισμό του κόστους είναι ότι σε ποσοστό 80% δεν αντικαθιστούν τους υπαλλήλους που αποχωρούν, σε ποσοστό 60% περιορίζουν τα ταξίδια των στελεχών,  κατά 50% μειώνουν τις ώρες εργασίας των εργαζομένων, κατά 40% μειώνουν ή και καταργούν τα μπόνους, ενώ σε ποσοστό επίσης 40% μειώνουν τον προϋπολογισμό διαφήμισης και μάρκετινγκ. Επίσης σε ποσοστό 40% ανακατανέμουν τους εργαζόμενους σε διάφορες θέσεις και επανασχεδιάζουν τις διαδικασίες εργασίας, κατά 10% εξαλείφουν τα λεγόμενα perks (π.χ. τα αυτοκίνητα της εταιρείας), και μειώνουν τον αριθμό των προγραμμάτων κατάρτισης, και σε μικρότερα του 10% ποσοστά καθυστερούν τις προαγωγές, πωλούν τμήματα της επιχείρησης, και καθυστερούν την εφαρμογή νέων τεχνολογιών. Από την άλλη στα θετικά πρέπει να προσμετρηθεί ότι μόνο το 10% σκέφτεται τις απολύσεις όταν ο μέσος όρος των άλλων κλάδων πλησιάζει το 20%.

ΜΕΙΩΜΕΝΕΣ ΠΑΡΟΧΕΣ

Μικρότερα προνόμια φαίνεται ότι απολαμβάνουν οι εργαζόμενοι στο λιανεμπόριο σε σχέση με τους άλλους κλάδους σε κάποιες κατηγορίες παροχών. Για παράδειγμα μόνο το 43% των λιανεμπορικών επιχειρήσεων προσφέρει συνταξιοδοτικά προγράμματα όταν π.χ. η τραπεζική αγορά προσφέρει αυτή τη δυνατότητα κατά 89% και ο μέσος όρος είναι στο 74%. Επίσης στην ιατροφαρμακευτική περίθαλψη το ποσοστό του λιανεμπορίου είναι στο 93% όταν η φαρμακευτική αγορά την προσφέρει στο 100% και η βιομηχανία στο 96%. Από την άλλη πλευρά όμως το λιανεμπόριο προσφέρει μεσημεριανό γεύμα σε ποσοστό 71% που είναι υψηλότερο του μέσου όρου (64%). Πάντως ιδιαίτερα γενναιόδωρο είναι το λιανεμπόριο στην παροχή κινητού και εταιρικού αυτοκινήτου καθώς το ποσοστό εκεί βρίσκεται στο 100% κάτι που ισχύει και στους υπόλοιπου κλάδους πλην της πληροφορικής και των…τηλεπικοινωνιών.

ΤΟ ΒΑΡΟΣ ΣΤΗ ΔΙΑΧΕΙΡΙΣΗ ΤΑΛΕΝΤΩΝ

Σύμφωνα πάντα με την έρευνα της HayGroup  παρατηρεί κανείς ότι τα στελέχη Ανθρώπινου Δυναμικού του κλάδου του Λιανεμπορίου έχουν μετατοπίσει το κέντρο βάρους τους από την πρόσληψη στελεχών, στη διαχείριση ταλέντων και την επαγγελματική εξέλιξη. Η έμφαση στην εκπαίδευση και τη διοίκηση της απόδοσης παραμένει σε υψηλά επίπεδα, παρά τις οικονομικές συνθήκες.
Το μέσο ποσοστό οικειοθελών αποχωρήσεων στο χώρο του Λιανεμπορίου μειώθηκε από 20.3% το 2007 σε 13.7% το 2008, ενώ για το 2009 το ποσοστό αναμένεται να είναι ακόμα μικρότερο. Παραδοσιακά, ωστόσο, ο κλάδος του λιανεμπορίου παρουσιάζεται ιδιαίτερα δραστήριος και κινείται σε υψηλότερα επίπεδα σε σχέση με την υπόλοιπη αγορά όσον αφορά τις οικειοθελείς αποχωρήσεις.
Aξίζει να σημειωθεί οτί το ποσοστό εταιρειών που χρησιμοποίει ιδιωτικά συνταξιοδοτικά σχήματα παρουσιάζουν σαφή άνοδο, καθώς ολοένα και περισσότερες εταιρείες, πολυεθνικές κατά κύριο λόγο, το χρησιμοποιούν ως ένα σημαντικό εργαλείο διατήρησης των στελεχών τους.
Αρκετές εταιρείες έχουν αρχίσει να επανεξετάζουν τόσο το μοντέλο διοίκησης της απόδοσης που είχαν υιοθετήσει έως τώρα, αναδιαμορφώνοντας τους δείκτες μέτρησης της απόδοσης (KPI’s), όσο και τα συστήματα μεταβλητών αμοιβών.
Ωστόσο, οι πρόσφατες ανακοινώσεις της Κυβέρνησης όσον αφορά στη φορολόγηση θα επηρεάσουν σε μεγάλο βαθμό το πώς θα κινηθούν οι αμοιβές και τα bonus το 2010. Επίσης, οι περισσότερες εταιρείες, πλέον, αναγνωρίζουν την ανάγκη για ανοιχτό και ειλικρινή διάλογο με τους εργαζομένους σχετικά με την απόδοσή τους, τις αμοιβές και παροχές τους, καθώς και την επαγγελματική τους εξέλιξη.
Τέλος, όλες οι εταιρείες φαίνεται να εστιάζουν τις προσπάθειές τους στη διαχείριση των «ταλέντων» τους, μιας και αυτά είναι που θα οδηγήσουν την εταιρεία στην έξοδο από την κρίση, και θα διασφαλίσουν την περαιτέρω ανάπτυξη του οργανισμού.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*