Raz Peleg/Mobileye: Αλλάζουμε τους κανόνες του παιχνιδιού στην ασφάλιση αυτοκινήτου

Μια «χαραμάδα» στον θαυμαστό καινούργιο κόσμο των αυτόνομων οχημάτων και των τεχνολογικών εφαρμογών πίσω από αυτά ανοίγει ο κύριος Raz Peleg, υψηλόβαθμο στέλεχος της ισραηλινής εταιρείας συστημάτων υποβοηθούμενης οδήγησης Mobileye. O κύριος Peleg επισκέφθηκε την Αθήνα στο πλαίσιο της συμμετοχής του στο Hellenic Innovation Forum (με τιμώμενη χώρα το Ισραήλ) και λίγες ημέρες προτού ανακοινωθεί η εξαγορά της Mobileye από την Intel σε ένα από τα σημαντικότερα τεχνολογικά deal της χρονιάς. Μιλώντας στο iw, αναλύει πώς το σύστημα της Mobileye μειώνει δραστικά τα ατυχήματα (με ό,τι αυτό συνεπάγεται για το κόστος σε ανθρώπινες ζωές και υλικές ζημίες) και εξηγεί πώς η Ευρωπαϊκή Πίστη ανοίγει νέους δρόμους στον ασφαλιστικό κλάδο προωθώντας την τεχνολογία της Mobileye στην Ελλάδα.

Συνέντευξη στη Λαλέλα Χρυσανθοπούλου

– Πώς θα μας συστήνατε τη Mobileye;

R.P.: Η Mobileye είναι μια ισραηλινή εταιρεία, που ιδρύθηκε το 1999 από τους Amnon Shashua και Ziv Aviram. O πρώτος ήταν πανεπιστημιακός ερευνητής, ο δεύτερος έμπειρος επιχειρηματίας. Το ιδρυτικό δίδυμο αξιοποίησε την έρευνα του καθηγητή Shashua για την τεχνητή όραση για την ανάπτυξη τεχνολογιών που θα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν στην καθημερινή ζωή. Επέλεξαν ως πεδίο δράσης την αυτοκινητοβιομηχανία, με την πίστη ότι η τεχνολογία θα κάνει τους δρόμους ασφαλέστερους και θα σώσει ανθρώπινες ζωές. Οι εφαρμογές που ανέπτυξαν εμπεριέχουν δύο βασικά στοιχεία καινοτομίας:

Πρώτον, την ικανότητα αναγνώρισης τρισδιάστατων αντικειμένων και καταστάσεων μέσω μιας κάμερας και δεύτερον, έναν ισχυρότατο μικροεπεξεργαστή με τους αλγορίθμους του, που αποτελεί ουσιαστικά ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης που εξελίχθηκε: Ξεκίνησε με το να μπορεί να αναγνωρίζει τα οχήματα και τις λωρίδες στον δρόμο και έφτασε να προειδοποιεί με ηχητικά σήματα τον οδηγό πότε αλλάζει ακουσίως λωρίδα, πότε είναι υπερβολικά κοντά σε ένα άλλο όχημα, πότε υπάρχει κάποιο εμπόδιο μπροστά του κ.λπ.

Συνοψίζοντας, θα έλεγα ότι η Mobileye είναι μια startup εταιρεία που… δεν αποτελεί πλέον startup, αφού μετρά 17 χρόνια ζωής και η κεφαλαιοποίησή της διαμορφώνεται στα 10 δισ. δολ., έχοντας εισαχθεί στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης από το 2014. Είμαστε πλέον ο βασικός πάροχος παγκοσμίως Προηγμένων Συστημάτων Υποβοήθησης Οδηγού (Advanced Driver Assist Systems-ADAS), ελέγχοντας το 70% της αγοράς. Αναγνωριζόμαστε επίσης ως leader στον κλάδο των αυτόνομων οχημάτων, καθώς κορυφαίοι όμιλοι όπως η BMW και η Volkswagen έχουν εξαγγείλει ότι θα χρησιμοποιήσουν την τεχνολογία μας στη νέα γενιά οχημάτων που αναπτύσσουν.

Με δεδομένο το ότι τα αυτόνομα οχήματα θεωρούνται η νέα μεγάλη τάση στην αυτοκινητοβιομηχανία, βλέπετε σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης για τη Mobileye;

Ναι, έχετε δίκιο. Στα πρώτα της χρόνια, η Mobileye λειτούργησε κυρίως ως κέντρο έρευνας και ανάπτυξης εφαρμογών τεχνητής όρασης. Οι πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που πίστεψαν στην τεχνολογία μας ήταν η Volvo το 2007 και η BMW το 2008, που ενσωμάτωσαν τη συσκευή μας στα μοντέλα τους στο στάδιο της κατασκευής. Γύρω στο 2012 αναπτύξαμε την after-market εκδοχή, δημιουργώντας μια «ανεξάρτητη» συσκευή που μπορεί να εγκατασταθεί και σε ένα έτοιμο ΙΧ. Πάνω από 17 εκατομμύρια οχήματα ανά τον κόσμο χρησιμοποιούν ήδη την τεχνολογία μας, κυρίως χάρη στις συμφωνίες που έχουμε συνάψει με τους κατασκευαστές αυτοκινήτων, αλλά και μέσω after-market εγκατάστασης σε στόλους αυτοκινήτων, φορτηγών κ.λπ.

Σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης προκύπτουν και από την αλλαγή του ρυθμιστικού πλαισίου διεθνώς: Καθώς τα τροχαία ατυχήματα έχουν εξελιχθεί σε παγκόσμια επιδημία, ήταν επόμενο οι τεχνολογίες πρόληψης των ατυχημάτων να προσελκύσουν την προσοχή των κυβερνήσεων, που θέσπισαν νέους κανονισμούς. Σε ορισμένες περιπτώσεις, προσφέρονται φορολογικά κίνητρα στους οδηγούς που προμηθεύονται συστήματα ADAS και σε άλλες η χρήση τους καθίσταται υποχρεωτική.

 Θα μπορούσατε να μας δώσετε ένα συγκεκριμένο παράδειγμα;

Ασφαλώς. Στην πατρίδα, μου το Ισραήλ, όπου το κόστος στην οικονομία από τα τροχαία ατυχήματα ξεπερνά τα 5 δισ. δολ. ετησίως, μετά από έρευνα για την αποτελεσματικότητα των συστημάτων αποφυγής σύγκρουσης της Mobileye, διαπιστώθηκε ότι όχι μόνο τα ατυχήματα με εμπλοκή οχημάτων που χρησιμοποιούσαν το Mobileye ήταν 45% λιγότερα σε σχέση με τα οχήματα που δεν έφεραν το σύστημα, αλλά και ότι το κόστος των ατυχημάτων όταν συνέβαιναν ήταν χαμηλότερο, καθώς λόγω των ηχητικών προειδοποιητικών σημάτων οι συγκρούσεις ήταν μικρότερης σφοδρότητας.

Για κάθε 1 δολάριο που επενδύθηκε σε συστήματα αποφυγής σύγκρουσης, η απόδοση ήταν 2,8 δολάρια. Κατόπιν τούτου, η κυβέρνηση έδωσε φορολογικά κίνητρα για την αγορά συστημάτων αποφυγής σύγκρουσης και θέσπισε υποχρεωτική μείωση των ασφαλίστρων για τα οχήματα που είναι εξοπλισμένα με τα συστήματα αυτά. Μετά τη χορήγηση των φορολογικών κινήτρων, τα συστήματα της Mobileye εγκαταστάθηκαν σε 40.000 οχήματα. Από την 1η Νοεμβρίου 2016, η εγκατάσταση συστήματος αποφυγής σύγκρουσης είναι υποχρεωτική στο Ισραήλ για όλα τα βαρέα οχήματα που ζυγίζουν πάνω από 3,5 τόνους και η επέκταση της υποχρεωτικής χρήσης τους και στα ΙΧ συζητείται τώρα. Προγράμματα χορήγησης κινήτρων για εγκατάσταση συστημάτων ADAS εφαρμόζονται ήδη στην Αυστραλία, την Ταϊβάν, τη Σιγκαπούρη και αλλού.

Τι οφέλη θα μπορούσαν να προκύψουν από την αυξημένη χρήση συστημάτων αποφυγής συγκρούσεων και υποβοηθούμενης οδήγησης στην Ελλάδα;

Πολύ μεγάλα. Σύμφωνα με υπολογισμούς της Παγκόσμιας Οργάνωσης Υγείας, το συνολικό άμεσο κόστος των τροχαίων ατυχημάτων στην Ελλάδα ανέρχεται σε 3,44 δισ. ευρώ ή 1,5% του ΑΕΠ. Εκτιμάται ότι εάν το 1% όλων των οχημάτων στην Ελλάδα έφερε σύστημα αποφυγής συγκρούσεων, η χώρα θα εξοικονομούσε 15,5 εκατ. ετησίως. Για κάθε 100 ευρώ που θα επενδυθούν στα εν λόγω συστήματα, η χώρα θα έπαιρνε πίσω 670 ευρώ. Ένας από τους μεγαλύτερους εμπορικούς μας πελάτες είναι η Coca-Cola Hellenic Bottling, που διαθέτει έναν πολύ μεγάλο στόλο φορτηγών και ΙΧ. Η εταιρεία ήρθε σε εμάς και μας ρώτησε: «Μπορείτε να μας αποδείξετε ότι το μοντέλο σας δουλεύει;». Απαντήσαμε «ναι» και εγκαταστήσαμε συστήματα που δουλεύουν παράλληλα με την τεχνολογία της Mobileye σε ένα δείγμα οχημάτων της εταιρείας. Αρχίσαμε να καταγράφουμε στοιχεία σχετικά με το όχημα και τη συμπεριφορά των οδηγών (ταχύτητα οδήγησης, κατανάλωση καυσίμων κ.ά.) χωρίς αυτοί να το γνωρίζουν.

Τα αποτελέσματα ήταν εντυπωσιακά: Καταγράψαμε δεκάδες περιστατικά «δυνητικών ατυχημάτων», όπου ο οδηγός άλλαξε λωρίδα χωρίς να το σηματοδοτήσει, πλησίασε πάρα πολύ το προπορευόμενο όχημα ή κινδύνευσε να παρασύρει έναν πεζό. Στη συνέχεια, ενεργοποιήσαμε την τεχνολογία μας και είδαμε μείωση της τάξης του 50% στις κακές οδηγικές συνήθειες. Η CCHB είπε: «Ωραία, το σύστημα δουλεύει σε 30 αυτοκίνητα. Ας το δοκιμάσουμε τώρα σε 300 οχήματα». Και αυτή η δοκιμή πήγε καλά και τώρα η τεχνολογία μας είναι εγκατεστημένη και στα 19.000 οχήματα της CCHB στην Ευρώπη. Μεταξύ των πελατών μας συμπεριλαμβάνονται η Johnson & Johnson, η Philip Morris, η Nestlé και πολλές άλλες…

Η τεχνολογία σας έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον πολλών κυβερνήσεων. Δεν ισχύει το ίδιο και για τις ασφαλιστικές εταιρείες;

Πραγματικά, θα φανταζόταν κανείς ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες θα ήταν από τις πρώτες που θα εκδήλωναν ενδιαφέρον για την τεχνολογία μας, στο μέτρο που συμβάλλει στη δραστική μείωση των ατυχημάτων. Κι όμως, με έκπληξη, διαπίστωσα ότι αυτό δεν ισχύει. Αν μια ασφαλιστική εταιρεία δεν έχει πραγματικά καινοτόμο μάνατζμεντ, αρκείται στο να «τηρεί τις ισορροπίες». Εμείς αλλάζουμε τους κανόνες του παιχνιδιού, λέμε: «Μπορείτε να μειώσετε τον αριθμό των ατυχημάτων κατά 50% και να προσφέρετε ελκυστικότερα ασφάλιστρα στους πελάτες σας; Είναι μια κατάσταση που όλοι κερδίζουν!». Η ανταπόκριση των ασφαλιστικών εταιρειών δεν ήταν μέχρι στιγμής η αναμενόμενη. Ορισμένες προσφέρουν εκπτώσεις στα ασφάλιστρα στα οχήματα με συστήματα ADAS, ωστόσο δεν υπάρχουν ενεργητικές προωθητικές πολιτικές από τα δίκτυα πωλήσεων. Μία από τις εξαιρέσεις είναι η μεξικανική Qualitas, μία από τις μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες της Λατινικής Αμερικής, η οποία εξαρχής προώθησε ενεργά την τεχνολογία μας. Μεγαλύτερο ενδιαφέρον έχουν επιδείξει οι αντασφαλιστικές εταιρείες, οι οποίες δεν διαθέτουν «άνωθεν» κάλυψη. Η Munich Re και η Swiss Re «τρέχουν» ήδη προγράμματα με τη Mobileye, περιλαμβάνοντας την τεχνολογία της στις συμφωνίες που συνάπτουν με τις ευρωπαϊκές ασφαλιστικές εταιρείες. Κι εδώ πρέπει να πω ότι αυτή που ανοίγει τον δρόμο στην Ευρώπη είναι μια ελληνική εταιρεία, η Ευρωπαϊκή Πίστη. Βρισκόμαστε σε συζητήσεις και με άλλες εταιρείες, όπως η γαλλική AXA, αλλά μέχρι στιγμής καμία δεν έχει φανεί τόσο τολμηρή όσο η Ευρωπαϊκή Πίστη.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*