Η καινοτομία και οι νέοι δρόμοι της ασφάλισης (μέρος α΄)

των Έλενας Ερμείδου και Νίκου Σακελλαρίου

Οι ραγδαίες τεχνολογικές εξελίξεις και οι οικονομικές ανακατατάξεις οδηγούν νομοτελειακά τις ασφαλιστικές εταιρείες ανά τον κόσμο στο να καινοτομούν, με στόχο όχι μόνο να προσαρμοστούν αλλά κυρίως να προλάβουν τις εξελίξεις και να διευρύνουν τα μερίδια αγοράς τους. Οι καινοτομίες μπορεί να κοστίζουν, πολλές φορές, αλλά σίγουρα ανοίγουν νέους δρόμους, καθώς απευθύνονται σε νέες γενιές, με διαφορετικές απαιτήσεις.

Μείγμα τεχνολογικών και οργανωτικών αλλαγών στην ελληνική ασφαλιστική αγορά

H καινοτομία (innovation) στην ελληνική ασφαλιστική αγορά είναι αναγκαία προϋπόθεση για να αποκτήσουν οι εταιρείες το συγκριτικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού, να προωθήσουν τις πωλήσεις τους, να δημιουργήσουν αναγνωρισιμότητα στη φίρμα τους (brand awareness), να συνδεθούν συναισθηματικά με τους πελάτες τους, να αλλάξουν τις δομές των δικτύων διανομής τους και να μειώσουν τα λειτουργικά τους κόστη. H καινοτομία δεν αφορά μόνο την τεχνολογία ·αποτελεί ένα μείγμα συντελεστών παραγωγής (τεχνολογία, κεφάλαιο, ανθρώπινο δίκτυο) που απευθύνεται τόσο προς το εσωτερικό των εταιρειών όσο και προς το ευρύτερο περιβάλλον τους, δηλαδή τους συνεργάτες (διαμεσολαβούντες) και τους πελάτες-ασφαλισμένους.

Η καινοτομία, σύμφωνα με όλους τους αναλυτές, πρέπει να εφαρμόζεται σταδιακά και όχι απότομα. Ασφαλιστικές εταιρείες που λειτουργούν με παραδοσιακά μοντέλα τόσο στο εσωτερικό τους όσο και με τους πελάτες και διαμεσολαβούντες είναι πολύ δύσκολο –αν όχι παράτολμο– να μεταβούν απότομα σε πολύ καινοτόμα μοντέλα. Οι εταιρείες θα απορρυθμιστούν, οι διαμεσολαβούντες θα διακόψουν και οι πελάτες θα αποχωρήσουν. Ασφαλιστικές εταιρείες που έχουν ξεκινήσει σταδιακά την εισαγωγή καινοτόμων προϊόντων καταφέρνουν να ενσωματώσουν καλύτερα και αποδοτικότερα τις νέες καινοτομίες, γιατί έχουν συνηθίσει τους πελάτες τους. Στο σημείο αυτό θα πρέπει να τονιστεί ότι οι ίδιες οι ασφαλιστικές είναι σε αρκετές περιπτώσεις υποχρεωμένες να ακολουθήσουν τις καινοτομίες που υπάρχουν στα προϊόντα που ασφαλίζουν.

Χαρακτηριστικά παραδείγματα αποτελούν οι τάσεις αυτοματοποίησης στο αυτοκίνητο, οι νέες τεχνολογίες στην Υγεία, οι νέες ανάγκες των επιχειρήσεων και των στελεχών τους, οι νέες οικιστικές απαιτήσεις κ.ά.

Για παράδειγμα, οι τεχνολογικές αλλαγές στα αυτοκίνητα, σύμφωνα με τις περισσότερες έρευνες, χρειάζονται τουλάχιστον πέντε χρόνια για να περάσουν στην ευρύτερη αυτοκίνηση. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει οι ασφαλιστικές να προσαρμοστούν στις νέες ανάγκες και στις προοπτικές που θα δημιουργήσουν τα νέα αυτοκίνητα. Όταν οι ευθύνες των ατυχημάτων θα προέρχονται από τα ίδια τα αυτοκίνητα και λιγότερο από τους οδηγούς, τα ασφαλιστικά προϊόντα θα πρέπει να καλύπτουν τους ασφαλισμένους έναντι των κατασκευαστών αυτοκινήτων.

Το ίδιο θα αρχίσει να συμβαίνει με την ιατρική τεχνολογία, της οποίας η ταχύτατη αναβάθμιση θα βοηθά στη μείωση των ιατρικών λαθών, αλλά θα αλλάζει τους δείκτες βιωσιμότητας των ασφαλιστικών εταιρειών και θα μεταθέτει τις ευθύνες από τους γιατρούς προς τις υποδομές. Και στα δύο παράδειγμα, η ανάπτυξη καινοτομιών στα αυτοκίνητα και στην Υγεία θα πρέπει αναγκαστικά να οδηγήσουν σε καινοτομίες στα ασφαλιστήρια συμβόλαια στους δύο αυτούς κλάδους.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*