Fitch: Τι αλλαγές φέρνουν στις ασφάλειες αυτοκινήτου τα αυτοοδηγούμενα οχήματα

της Λαλέλας Χρυσανθοπούλου

Η ευρεία χρήση των αυτοοδηγούμενων ΙΧ θα οδηγήσει σε ριζική αναμόρφωση του κλάδου ασφαλειών ΙΧ μακροπρόθεσμα, καθώς η υπαιτιότητα θα βαρύνει περισσότερο τους κατασκευαστές παρά τους οδηγούς και οι παραδοσιακές “δεξαμενές” ρίσκων συρρικνώνονται, σύμφωνα με μελέτη της Fitch Ratings.

“Το ερώτημα ποιος είναι υπαίτιος σε περίπτωση ατυχήματος με εμπλοκή αυτοοδηγούμενου ΙΧ θα είναι θεμελιώδες για το μέλλον των ασφαλειών αυτοκινήτου”, αναφέρεται μεταξύ άλλων στην μελέτη. Σε βάθος χρόνου, ο διεθνής οίκος αξιολόγησης αναμένει ότι η κάλυψη του ρίσκου θα μετατοπιστεί από τις προσωπικές ασφάλειες αυτοκινήτου στα προγράμαμτα ασφάλισης αστικής ευθύνης. Οι δε ασφαλιστικές εταιρείες θα υποχρεωθούν να διαφοροποιήσουν τις δραστηριότητές τους για να εξεύρουν νέες πηγές κερδών, ενώ ορισμένοι όμιλοι που δεν θα καταφέρουν να προσαρμοστούν στα νέα δεδομενα θα εξαφανιστούν, προειδοποιεί η Fitch.

O οίκος τονίζει, πάντως, ότι οι αλλαγές αυτές θα πάρουν πολλά χρόνια και θα δημιουργήσουν νέες ευκαιρίες για τις εταιρείες που μπορούν να εκμεταλλευθούν την τεράστια αύξηση των διασυνδεδεμένων δεδομένων (connected data) ώστε να τιμολογούν τα ρίσκα με μεγαλύτερα ακρίβεια. Ο μετασχηματισμός όμως έχει ήδη αρχίσε, σύμφωνα με τη Fitch που αναφέρει ως παράδειγμα το νέο μοντέλο  “single insurer model’ στη Μ. Βρετανία που καλύπτει τόσο τα συμβατικά όσο και τα αυτοοδηγούμενα ΙΧ. Το σχετικό νομοσχέδιο που εισήχθη στη βρετανική βουλή τον περασμένο Φεβρουάριο, προβλέπει υποχρεωτική ασφάλιση ΙΧ για τα αυτοοδηγούμενα οχήματα, επιτρέποντας όμως στην ασφαλιστική να διεκδικήσει αποζημίωση από την κατασκευαστή εάν το ατύχημα προκληθεί από “αστοχία των τεχνολογικών συστημάτων”.

“Τα στοιχεία που έχουν συλλεγεί τη στιγμή του ατυχήματος θα είναι κρίσιμης σημασίας για να καθοριστεί εάν η ασφαλιστική εταιρεία ή η αυτοκινητοβιομηχανία φέρει την ευθύνη της αποζημίωσης, ενώ η μοιρασιά των στοιχείων μεταξύ των αυτοκινητοβιομηχανιών και των ασφαλιστικών θα είναι σημαντική για την ανάπτυξη νέων προϊόντων”, αναφέρεται στη μελέτη. Οι πρωτοπόροι στις τεχνολογίες τηλεματικής, μάλιστα, ίσως θα έχουν συγκριτικό πλεονέκτημα καθώς έχουν ήδη δημιουργήσει τις διαδικασίες για τη διαχείριση των τεράστιων σετ δεδομένων που θα  απαιτηθεί”.

Κυβερνοεπιθέσεις

Η μελέτη αναφέρει επίσης ότι τα αυτοοδηγούμενα ΙΧ είναι ευάλωτα σε κυβερνοεπιθέσεις. Σύμφωνα με τις νέες ρυθμίσεις της βρετανικής νομοθεσίας, η ασφαλιστική εταιρεία δεν θα μπορεί να αποφύγει την υποχρέωση καταβολής αποζημίωσης εάν το δυστύχημα προκληθεί από hacking, κάτι που δυνητικά μπορεί να εκθέσει τις ασφαλιστικές σε υψηλές ζημίες. Η Fitch  πιστεύει ότι οι ασφαλιστικές εταιρείες θα ζητήσουν αντασφαλιστική κάλυψη για τον κίνδυνο κυβερνο-επιθέσεων, με αποτέλεσμα την περαιτέρω αύξηση της ζήτησης για κυβερνο-αντασφάλιση (cyber reinsurance).

Αν και η μετάβαση έχει ήδη αρχίσει, ο διεθνής οίκος εκτιμά ότι θα απαιτηθεί πάνω από μια δεκαετία για να αποκτήσουν ευρεία χρήση τα αυτοοδηγούμενα οχήματα. “Για τα επόμενα χρόνια, θα παρατηρήσουμε μείωση στα κόστη των αποζημιώσεων χάρη στην αυξημένη χρήση των προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης του οδηγού (ADAS),  κάτι που θα πιέσει πτωτικά τα ασφάλιστρα, αν και αυτό θα αντισταθμιστεί εν μέρει από το αυξημένο κόστος επιδιόρθωσης του τεχνολογικά προηγμένου ΙΧ.  Μακροπρόθεσμα, το πιθανότερο σενάριο είναι ότι η παραδοσιακή δεξαμενή κινδύνων στις ασφάλειες ΙΧ θα συρρικνωθεί σημαντικά, υποχρεώνοντας τις ασφαλιστικές εταιρείες να διαφοροποιηθούν και να αναζητήσουν άλλες πηγές δραστηριοτήτων και εσόδων”, καταλήγει η μελέτη.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*