NN Investments Partners: Αντιλαμβανόμενοι τη συμπεριφορά της αγοράς

Συντάκτης Κειμένου:Valentijn van Nieuwenhuijzen, Head of Multi-Asset at NN Investment Partners

Η διαπάλη μεταξύ των καλών οικονομικών ειδήσεων και της αυξανόμενης πολιτικής αβεβαιότητας συνεχίζεται. Επομένως, οι αγορές πρέπει να παρακολουθούν στενά την ισορροπία μεταξύ αυτών των δύο δυνάμεων, προκειμένου να αξιολογήσουν το πώς εξελίσσονται οι ανοδικοί και οι πτωτικοί κίνδυνοι. Επιπλέον, η ίδια η συμπεριφορά της αγοράς θα μπορούσε εύκολα να προκαλέσει αναδραστικά φαινόμενα στην οικονομική ή πολιτική πραγματικότητα, γεγονός το οποίο περιπλέκει τα πράγματα ακόμη περισσότερο για τους επενδυτές που καλούνται να σχεδιάσουν τις θέσεις των χαρτοφυλακίων που διαχειρίζονται. Αυτοί οι μεμονωμένοι επενδυτές αποτελούν μέρος του πλήθους που συνθέτουν το σύνολο της αγοράς και αυτό με τη σειρά του κάνει τη δική τους σκέψη και συμπεριφορά μέρος του διαρκώς μεταβαλλόμενου οικονομικού περιβάλλοντος, που έχουν ως στόχο να αναλύσουν.

Έτσι λοιπόν οι επενδυτές αγωνίζονται, όχι μόνο να κατανοήσουν τα βασικά οικονομικά μεγέθη και την πολιτική, αλλά και να εκτιμήσουν πώς συμπεριφέρονται οι άλλοι επενδυτές, πώς επηρεάζει το επενδυτικό κλίμα τις θέσεις και τις κεφαλαιακές ροές και πώς η ψυχολογία της αγοράς μπορεί να διαμορφώσει ή ακόμα και να παραμερίσει τα θεμελιώδη οικονομικά δεδομένα σε σχέση με τη μελλοντική εξέλιξη των τιμών των χρηματοοικονομικών περιουσιακών στοιχείων.

Όταν η οικονομία και η πολιτική δείχνουν προς διαφορετικούς δρόμους, καθίσταται ακόμη πιο σημαντικό να κατανοήσουμε τις συμπεριφορικές δυνάμεις που ενδεχομένως αποτελούν τον προσδιοριστικό παράγοντα της κατεύθυνσης της αγοράς. Παρά το γεγονός ότι το να συνθέσει κανείς την εικόνα της ψυχολογίας της αγοράς δεν είναι εύκολο, αν όμως γίνει σωστά φανερώνει ένα σημαντικό κομμάτι του πάζλ που εξηγεί γιατί οι αγορές συχνά αποκλίνουν από το  μοντέλο τιμολόγησης που υποδεικνύει η υπόθεση περί των “αποτελεσματικών αγορών”. Για παράδειγμα, η αγελαία συμπεριφορά και η μετάδοση  φημών μπορεί να δώσει μία εξήγηση στο γιατί η ψυχολογία της αγοράς μπορεί να οδηγήσει τις τιμές μακριά από την “δίκαιη” τιμολόγηση της υποκείμενης οικονομικής πραγματικότητας – και τους μελλοντικούς  κινδύνους που συνδέονται με αυτή. Ακόμα και αν εντοπιστούν σωστά αυτά τα συναισθήματα, μπορεί να μην είναι προφανές τι πρέπει να κάνουμε.

Μόλις εντοπιστούν, το είδος της συμπεριφοράς θα πρέπει στη συνέχεια να διαγνωστεί,  να ερευνηθεί και να ερμηνευθεί σε σχέση με το πιο πιθανό επικείμενο αντίκτυπο που ενδέχεται να έχει στην αγορά. Το ψυχογράφημα  του Mr. Market, που συνθέτουμε, είναι μια καλά μελετημένη άποψη: λαμβάνει υπόψη τους παράγοντες που επηρεάζουν την ψυχολογία και τις εκφάνσεις της αγελαίας συμπεριφοράς, καθώς επίσης χαρτογραφεί τις θέσεις των επενδυτών και τη δυναμική των κεφαλαιακών ροών.

Μερικές φορές μία βελτιούμενη ψυχολογία ή η δυναμική των ροών των επενδυτικών κεφαλαίων μπορεί να αποτελούν σημαντικές ενδείξεις για τη λήψη επενδυτικών αποφάσεων. Η υπεραπόδοση κατηγοριών περιουσιακών στοιχείων που έχουν επωφεληθεί από προγενέστερες κινήσεις των κεφαλαίων μπορεί να πυροδοτήσουν πρόσθετες τοποθετήσεις από διαχειριστές κεφαλαίων σε αυτές τις ίδιες κατηγορίες. Ως εκ τούτου, μπορεί να είναι κερδοφόρο να τοποθετηθεί κανείς σε ένα επενδυτικό θέμα που ακόμα κλιμακώνεται, δεδομένου ότι ορισμένα από αυτά τα θέματα μπορεί να διαρκέσουν για ένα σχετικά μακρό χρονικό διάστημα. Το πολλών δεκαετιών ράλι της αγοράς ομολόγων είναι ίσως μία από τις πιο ισχυρές τάσεις που έχουμε παρατηρήσει ποτέ, αλλά και τα πιο πρόσφατα θέματα «αναζήτησης αποδόσεων» και «μετοχών χαμηλής μεταβλητότητας» έχουν διαρκέσει για μεγάλο χρονικό διάστημα. Ταυτόχρονα, αισιοδοξία και η απαισιοδοξία, καθώς και οι τοποθετήσεις των επενδυτών  ενδέχεται να παραταθούν υπερβολικά μετά από κάποια μονοσήμαντη κίνηση της αγοράς. Σε κάποιο σημείο, ως εκ τούτου, θα ήταν φρόνιμο να λάβουμε αντίθετες θέσεις.

Ένας παραδοσιακός και αποτελεσματικός τρόπος για να εκμεταλλευτεί κανείς αυτές τις κινήσεις είναι απλά παρακολουθώντας τις τιμές ή τις ίδιες τις αποδόσεις, μέσα από διαγράμματα ή ενδείξεις που βασίζονται σε κανόνες σε σχέση με τις τιμές της αγοράς. Συμπληρωματικά προς τις τιμές της αγοράς,  είναι υποβοηθητική η ανάλυση  της εξέλιξης της ψυχολογίας των επενδυτών παραμένοντας σχολαστικοί στον εντοπισμό της κατάλληλης χρονικής στιγμής είτε για να ακολουθήσουμε το πλήθος είτε να διακρίνουμε εάν υπάρχει υπερβάλλουσα αισιοδοξία (ή απαισιοδοξία). Πιο πρόσφατα, η τεχνολογία μεγάλων δεδομένων (BigData) μας επέτρεψε να αξιοποιούμε το διαδίκτυο και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης για να καταγράφουμε την ψυχολογία στις αγορές σε καθημερινή βάση, προσλαμβάνοντας περισσότερες λεπτομέρειες και διαστάσεις της πραγματικότητας. Αυτό καθιστά δυνατόν για παράδειγμα να εντοπίζουμε πώς επηρεάζεται η συνολική ψυχολογία από διάφορους παράγοντες, όπως είναι η αισιοδοξία, ο φόβος, η χαρά, η κατήφεια, το άγχος και ο θυμός, και να αντιλαμβανόμαστε τις γνώμες σχετικά με τους πολιτικούς κινδύνους ή την αβεβαιότητα, όπως εκφράζονται μέσω των ψηφιακών μέσων. Αυτό μας επιτρέπει να δημιουργήσουμε ένα πιο πλούσιο, βαθύτερο και πιο αντικειμενικό μέτρο της εξέλιξης του τύπου των συναισθημάτων που επηρεάζουν τη διάθεση του Mr. Market. Είναι ενδιαφέρον ότι, ο πολιτικός κίνδυνος έχει μειωθεί ελαφρώς από τα μέσα Ιανουαρίου, σύμφωνα με πληροφορίες που συγκεντρώθηκαν από τις ειδησεογραφικές πλατφόρμες του διαδικτύου και τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης (Σχήμα 1).

Σχήμα 1: Οι πολιτικοί κίνδυνοι μάλλον υποχωρούν. Πηγές: Market Psych, NN Investment Partners

Είναι ενδιαφέρον, ότι διαφορετικές μετρήσεις της ψυχολογίας από διαφορετικές πηγές μπορεί να μας δώσουν διαφορετικές πληροφορίες. Πλατφόρμες ειδήσεων (Newswires, οικονομικές εφημερίδες, blogs κλπ.) απεικόνισαν πως η εκλογή του Trump θα επέφερε σημαντικές αρνητικές επιπτώσεις στις αγορές, ενώ σαφώς λιγότερες δραματικές επιπτώσεις παρατηρήθηκαν στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης. Η ψυχολογία όπως αποτυπώνεται στον χώρο των social media έχει δείξει μια αξιοσημείωτη βελτίωση από το περασμένο καλοκαίρι, ενώ το συναίσθημα που εκφράζεται μέσα από τις ειδησεογραφικές πλατφόρμες έχει ελαφρώς επιδεινωθεί και κυμαίνεται σε σχετικά χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με τα τελευταία χρόνια (Σχήμα 2).

Σχήμα 2: Η ψυχολογία των BigData σε σχέση με τις μετοχές. Πηγές: MarketPsych, NN Investment Partners

Τελικά, όλοι αυτοί οι συμπεριφοριστικοί παράγοντες πρέπει να συνθέτονται με έναν τεκμηριωμένο και συνεπή τρόπο.  Αυτό σημαίνει ότι πρέπει να εκτιμάμε την αξία των πληροφοριών των διαφόρων πηγών και να καταλάβουμε τι αξία προσδίδει ο ένας στον άλλο. Μόνο όταν αυτό γίνεται με έναν ισορροπημένο τρόπο εξάγονται αξιόπιστα συμπεράσματα.  που  βελτιώνουν σημαντικά τη διαδικασία λήψης αποφάσεων σε σχέση με μια ανάλυση που θα λάμβανε υπόψη μόνο την οικονομία και την πολιτική. Αν και το να λαμβάνουμε υπόψη το συμπεριφορικό μέρος της εξίσωσης των επενδύσεων  δεν προσφέρει μια λύση ακλόνητων προβλέψεων ή εγγυημένα αποτελέσματα επιδόσεων, μας βοηθάει ωστόσο να διαχειριστούμε καλύτερα την αβεβαιότητα και να δημιουργήσουμε μία καλύτερη ισορροπία μεταξύ κινδύνου και απόδοσης μετοχών σε βάθος χρόνου.

Το παρόν αποτελεί μετάφραση άρθρου που δημοσίευσε η ΝΝ Investment Partners.

https://www.nnip.com/institutional/INT/en/Expert-views/Columns/view/Balancing-behaviour-1.htm

 

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*