Γερμανοί – Πολάκης σημειώσατε 1

του Αιμίλιου Νεγκή από το Virus.com.gr

Μπορεί στο εσωτερικό να φωνάζει κάθε τόσο και μέσω του Facebook, αλλά με τους Γερμανούς τα βρήκε σκούρα… Μετά από αίτημα των θεσμών και παρέμβαση του Ανδρέα Ξανθού, ο Παύλος Πολάκης υποχρεώνεται να αλλάξει τον νόμο που μήνες τώρα ετοιμάζει για τις προμήθειες των νοσοκομείων και να εφαρμόσει ένα σύστημα, που ετοίμασαν οι Γερμανοί για τη χρηματοδότηση των ελληνικών νοσοκομείων…

Βέβαια, κάποιοι θα έκαναν χρήση πιο πικάντικων σχολίων, όπως «στα τέσσερα», αλλά δεν μου το επιτρέπει η ανατροφή μου και θα ήταν άδικο και απρεπές για τον αναπληρωτή υπουργό. Έχει σημασία όμως να κάνουμε μία εισαγωγή και να δούμε αναλυτικά τι έχει συμβεί, πώς χρειάστηκε να παρέμβει ο Α. Ξανθός για να αναγκαστεί ο Π. Πολάκης και με βαριά καρδιά να αφήσει τους συνήθεις παληκαρισμούς.

Στο Μνημόνιο, που έχει υπογράψει και ο ΣΥΡΙΖΑ υπάρχει ρητή δέσμευση της χώρας να εφαρμόσει ένα νέο, ενιαίο σύστημα με το οποίο πρέπει ο ΕΟΠΥΥ να αποζημιώνει τόσο τα νοσοκομεία του ΕΣΥ όσο και του ιδιωτικού τομέα. Μάλιστα, μετά από συνεχείς αναβολές και παρατάσεις, έχουμε δεσμευτεί ότι θα το εφαρμόσουμε από την 1-1-2018.

Το νέο σύστημα θα βασιστεί στην μεθοδολογία του συστήματος DRG (Diagnosis Related Groups – Ομοειδείς Διαγνωστικές Ομάδες). Τέτοια συστήματα έχουν ξεκινήσει από τις ΗΠΑ και έχουν πλέον εφαρμοστεί στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες, αλλά και στην Αυστραλία. Ακόμη και σε χώρες όπως Σκόπια, Βουλγαρία, Κύπρος, Σερβία, Βοσνία, Σλοβενία και Κροατία. Εμείς όπως πάντα ουραγοί…

Τι έκαναν ΠΑΣΟΚ – ΝΔ

Η μοναδική σοβαρή προσπάθεια για την εισαγωγή ενός τέτοιου συστήματος έγινε την περίοδο 2010-2012 και φτιάχτηκαν τα λεγόμενα «Κλειστά Ενοποιημένα Νοσήλια» (ΚΕΝ), επί υπουργίας Α. Λοβέρδου χάρη στις ενέργειες του τότε γ.γ. Νίκου Πολύζου. Στη συνέχεια μετονομάστηκαν σε Κλειστά Ελληνικά Νοσήλια. Όμως, πρακτικά ήταν πρωτόλεια με σοβαρές μεθοδολογικές αδυναμίες και ουσιαστικά από το 2012 δεν έχουν εξελιχθεί ή ανανεωθεί.

Την περίοδο 2013-2014, δηλαδή, επί κυβέρνησης Σαμαρά έγινε ένα σημαντικό βήμα για να προχωρήσουμε πιο συντεταγμένα. Στα πλαίσια της συμφωνίας με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας για την υποστήριξη της μεταρρύθμισης του συστήματος υγείας (τη σύμβαση υπέγραψε ο Άδωνις Γεωργιάδης και έχει κατηγορηθεί γι’ αυτό), ξεκίνησε συνεργασία με τη γερμανική εταιρεία GIZ.

Αυτή λοιπόν η εταιρεία ανέλαβε να υποστηρίξει τον ΕΟΠΥΥ και τα νοσοκομεία έναντι περίπου 9 εκατ. ευρώ. Στα πλαίσια αυτά λοιπόν οι Γερμανοί ανέλαβαν να φτιάξουν το πυρήνα ενός νέου συστήματος αποζημίωσης των νοσοκομείων, που τεχνικά αποκαλείται grouper. Με απλά λόγια, είναι ένας πολύπλοκος αλγόριθμος, ο οποίος με βάση συγκεκριμένα δεδομένα κατατάσσει ένα περιστατικό σε συγκριμένη διαγνωστική κατηγορία, ώστε ο ΕΟΠΥΥ να αποζημιώσει το νοσοκομείο.

Αυτό άλλωστε ήταν και το μείζον πρόβλημα με τα ΚΕΝ, που είχαν φτιαχτεί το 2011. Δεν είχε φτιαχτεί τέτοιος αλγόριθμος και το περιστατικό κατατάσσονταν σε διαγνωστική κατηγορία χειρωνακτικά από τις υπηρεσίες των ίδιων των νοσοκομείων. Αυτό όμως έχει το εξής σοβαρό πρόβλημα: Οι υπηρεσίες των νοσοκομείων, γνωρίζοντας ποιο ΚΕΝ είχε πιο υψηλή τιμή, μπορούσαν να «μαγειρέψουν» τα δεδομένα, ώστε το περιστατικό να καταχωρηθεί σε ακριβό ΚΕΝ.

Φημολογείται, δε, ότι χρόνια τώρα εφαρμόζεται αυτή η δόλια τακτική και έτσι τα νοσοκομεία εμφανίζουν ισοσκελισμένα έσοδα – έξοδα. Άλλωστε, ουδείς ελέγχει τα οικονομικά τους και ελάχιστα στέλνουν νοσήλια στον ΕΟΠΥΥ. Επίσης και ο ΕΟΠΥΥ από την πλευρά του δεν πληρώνει το ΕΣΥ. Ενώ κάθε χρόνο τα νοσήλια εκτιμώνται σε περίπου 2 δις, ο ΕΟΠΥΥ είναι ζήτημα αν δίνει 300 εκατ. ευρώ. Τα υπόλοιπα τα καλύπτει ο κρατικός προϋπολογισμός. Επί της ουσίας, λοιπόν, η υφιστάμενη κατάσταση είναι ο ορισμός της αδιαφάνειας, αναποτελεσματικότητας και μπάχαλου.

ΣΥΡΙΖΑ

Με το πού ανέλαβε ο ΣΥΡΙΖΑ, ο Παναγιώτης Κουρουμπλής άρχισε να μιλά για συμφωνία σκάνδαλο, που υπέγραψε ο Άδωνις. Βέβαια, αργότερα, τα μάζεψε και βέβαια μετά τη συμφωνία του καλοκαιριού του 2015, η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ όχι μόνο δεν διέκοψε τη συνεργασία με τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας, αλλά την επέκτεινε δίνοντας άλλα 2 εκατ. ευρώ. Πρακτικά, ο ΠΟΥ έχει αναλάβει επίσημος σύμβουλος της κυβέρνησης στην υλοποίηση της μεταρρύθμισης της πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας. Και καλώς έπραξε η κυβέρνηση…

Ανοίγω εδώ μία παρένθεση για να επισημάνω ότι είναι πολύ θολό το τοπίο για το τι έχει συμβεί με τη γερμανική εταιρεία GIZ. Πληροφορίες μου θέλουν ότι έχει πληρωθεί μέχρι και το τελευταίο ευρώ, αλλά ουδείς γνωρίζει τι ακριβώς έχει παραδώσει. Εικάζω ότι ο ΣΥΡΙΖΑ «έκανε το θέμα γαργάρα» μετά τη συμφωνία και την υπογραφή του Μνημονίου κατόπιν απαίτησης της γερμανικής κυβέρνησης. Άλλωστε η GIZ είναι κρατική εταιρεία!

Κλείνω την παρένθεση και έρχομαι στον Πολάκη. Είναι κοινό μυστικό ότι πρακτικά είναι εκείνος που πολιτικά διοικεί το ΕΣΥ και ουσιαστικά έχει παραγκωνίσει τον Ανδρέα Ξανθό. Ακόμη και Δελτία Τύπου βγάζει εν αγνοία του υπουργού Υγείας. Ενώ λοιπόν είναι στη θέση του εδώ και ενάμιση χρόνο δεν έχει κάνει απολύτως τίποτε για το χρηματοδοτικό μπάχαλο στα νοσοκομεία, ούτε έχει γίνει καμία προετοιμασία για να εφαρμοστεί το νέο σύστημα από 1-1-2018 – όπως προβλέπει το Μνημόνιο.

Το εξοργιστικότερο όλων, δε, είναι ότι αντί να απολογείται, πανηγυρίζει για το γεγονός ότι ταμειακά τα νοσοκομεία εμφάνισαν «πλεόνασμα», συγκρίνοντας στοιχεία Δεκεμβρίου 2015 – Δεκεμβρίου 2016. Όμως, δείχνει να ξεχνά ότι τα στοιχεία του Δεκεμβρίου του 2015 αποτυπώνουν την παταγώδη αποτυχία των 11 μηνών διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, όταν πρακτικά το δημόσιο είχε κηρύξει στάση πληρωμών για να στηριχτεί η περήφανη διαπραγμάτευση Βαρουφάκη.

Σαν να μην έφθαναν όλα αυτά, ο κ. Πολάκης εδώ και μήνες μας παραμυθιάζει ότι προετοιμάζει – λέει – έναν νέο νόμο για τις προμήθειες στο χώρο της υγείας, που θα πατάξει τη διαφθορά και τη σπατάλη. Το νομοσχέδιο ήταν να κατατεθεί φθινόπωρο του 2016, μετά πήγε για τέλη της χρονιάς και αργότερα για τις αρχές του 2017. Όπως θα δείτε παρακάτω, θα έχουμε νέα καθυστέρηση…

Στο μεταξύ, δεν έγινε καμία προετοιμασία στα νοσοκομεία για να εφαρμοστεί ο νέος νόμος για τις δημόσιες συμβάσεις, που τέθηκε σε ισχύ τον Αύγουστο του 2016. Επίσης, η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, που διόρισε ο Π. Κουρουμπλής τέθηκε στο περιθώριο από τον κ. Πολάκη. Στην πράξη, η ΕΠΥ αποδείχθηκε όχι μόνο ανίκανη να βάλει τάξη, αλλά προκάλεσε απανωτά προβλήματα με παράλογες αποφάσεις. Φταίει η ίδια ή ότι παραγκωνίστηκε ή και τα δύο;

Όπως πληροφορούμαι, το σχετικό νομοσχέδιο περιέχει «ενδιαφέροντα» πράγματα, όπως π.χ. πλήρη κατάργηση και συγχώνευση φορέων, ασχέτων μεταξύ τους, όπως η Επιτροπή Προμηθειών Υγείας, το ΕΚΑΠΤΥ (Εθνικό Κέντρο Αξιολόγησης Ποιότητας και Τεχνολογιών Υγείας) και η ΕΣΑΝ ΑΕ (Εταιρεία Συστήματος Αμοιβών Νοσοκομείων). Η τελευταία ιδρύθηκε από τον Μάκη Βορίδη στα τέλη του 2014, με σκοπό να αναλάβει την υλοποίηση του νέου συστήματος DRG στην Ελλάδα.

Μάλιστα, ο νέος, ενιαίος φορέας θα αναλάβει όλες τις προμήθειες και τη χρηματοδότηση της Υγείας, δηλαδή, όχι μόνο των νοσοκομείων αλλά και του ΕΟΠΥΥ! Όπως λέγεται, καθοριστικό ρόλο στην όλη υπόθεση παίζει ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΕΚΑΠΤΥ, κ. Χάρης Παπαδάκης, (alter ego του κ. Πολάκη), ο οποίος προφανώς φιλοδοξεί να αναλάβει τον νέο, ενιαίο φορέα.

Μαθαίνω, δε, ότι ο κ. Παπαδάκης ο οποίος έχει διατελέσει υπεύθυνος οικονομικών του τομέα ναυτιλίας του ΣΥΡΙΖΑ, ισχυρίζεται ότι θα βάλει τάξη μέσα σε λίγους μήνες, προβάλλοντας αριστερά δεξιά την πολύτιμη εμπειρία, που απέκτησε δίπλα στον Αγούδημο.

Σημείωση: Ο Αγούδημος χρεωκόπησε και έφυγε μαζί με την οικογένειά του στην Ελβετία! Με αυτά τα διαπιστευτήρια, θα μπει τάξη στα οικονομικά της υγείας; Φοβάμαι ότι οδηγούμαστε σε τραγικό ναυάγιο… Ουδείς όμως δείχνει να χολοσκά. Όλοι ασχολούνται με τη Novartis. Αν υπάρχει θέμα διαφθοράς καλά κάνουν. Όμως, πρέπει να λύνουμε και τα προβλήματα…

Οι Γερμανοί

Έγκυρες πληροφορίες μου αναφέρουν ότι μήνες τώρα οι Γερμανοί έχουν ενημερώσει τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου Υγείας ότι έχουν έτοιμο το λεγόμενο grouper, ο οποίος όπως σας εξήγησα είναι το κλειδί για να εφαρμοστεί το νέο σύστημα αποζημίωσης νοσοκομείων δημόσιου και ιδιωτικού τομέα. Όμως, από το υπουργείο Υγείας και το συνήθως φωνακλά κ. Πολάκη ούτε φωνή ούτε ακρόαση…

Όπως ήταν επόμενο, οι Γερμανοί ενημέρωσαν τους «θεσμούς» για το γεγονός ότι το υπουργείο Υγείας κωλυσιεργεί και οι θεσμοί ζήτησαν εξηγήσεις. Κατά τις ίδιες πληροφορίες, η ελληνική πλευρά ενημέρωσε τους θεσμούς ότι ετοιμάζει νέο νόμο για τις προμήθειες και τη χρηματοδότηση των νοσοκομείων.

Όταν λοιπόν οι θεσμοί ζήτησαν ενημέρωση για το νόμο και είδαν ότι ο κ. Πολάκης σχεδιάζει να καταργήσει την ΕΣΑΝ ΑΕ, τότε έκαναν παρέμβαση σε ανώτατο επίπεδο, ζητώντας από την κυβέρνηση να αλλάξει πλήρως το νομοσχέδιο!

Μάλιστα, μαθαίνω ότι ενώ ο κ. Πολάκης ήταν ανένδοτος και δεν έκανε πίσω, παρενέβη ο ίδιος ο κ. Ξανθός, ο οποίος δεσμεύτηκε ότι δεν θα καταργηθεί η ΕΣΑΝ ΑΕ και πως θα προχωρήσει η εφαρμογή του νέου συστήματος. Πληροφορίες μου αναφέρουν ότι οι «θεσμοί» δέχθηκαν τελικά να δοθεί νέα παράταση ενός επιπλέον χρόνου, αρκεί να ξεκινήσει μέχρι τον Απρίλιο η πιλοτική εφαρμογή του. Δηλαδή, η πλήρης εφαρμογή να ξεκινήσει 1-1-2019.

Έτσι, τώρα ο κ. Πολάκης και ο κ. Παπαδάκης τρέχουν και δεν φτάνουν, προκειμένου να κάνουν τις αναγκαίες παρεμβάσεις και να αλλάξουν το νομοσχέδιο. Επίσης, ανατέθηκε σε 4 υψηλόβαθμους παράγοντες του υπουργείου Υγείας να μεταβούν στη Γερμανία, προκειμένου να ενημερωθούν και να συνεργαστούν με τους Γερμανούς για να δουν από κοντά πώς λειτουργεί το grouper.

Η ουσία είναι ότι, με αυτά και με τα άλλα καμώματα του κ. Πολάκη, η χώρα έχει χάσει πολύτιμο χρόνο για να υλοποιήσει μία σημαντική αλλαγή για τη λειτουργία του συστήματος υγείας. Είναι σαφές ότι ευθύνη φέρουν κατά πρώτο λόγο τόσο το ΠΑΣΟΚ όσο και η ΝΔ.

Φέρουν όμως και οι κ. Ξανθός και κ. Πολάκης διότι ως συνδικαλιστές αντιστρατεύονταν την εφαρμογή τέτοιων εκσυγχρονιστικών εργαλείων. Και φυσικά τόσους μήνες στην κυβέρνηση κάνουν ότι περνά από το χέρι τους για να παραπεμφθεί στις ελληνικές καλένδες. Τέρμα τα ψέματα όμως…

Υ.Γ. Τι θα σημάνει πρακτικά η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος και γιατί δεν το θέλουν οι συνδικαλιστές; Κάθε νοσοκομείο, κάθε κλινική και κάθε τμήμα θα λαμβάνει τόση αποζημίωση όση αρμόζει στον αριθμό των περιστατικών, που εξυπηρετούν και τη βαρύτητά τους. Μάλιστα, αυτό θα ισχύει τόσο για το δημόσιο όσο και τον ιδιωτικό τομέα.

Ποιες συνέπειες θα έχει αυτό; Για πρώτη φορά στα χρονικά θα δούμε ποιο τμήμα, ποια κλινική, ποιο νοσοκομείο απορροφά εύλογα ή παράλογα υψηλότερο ή χαμηλότερο κόστος από όσο πρέπει! Φυσικά, η εφαρμογή ενός τέτοιου συστήματος θα δείξει με τον πλέον αδιαμφησβήτητο τρόπο ποιες υπηρεσίες χρειάζεται να συγχωνευτούν, ώστε τα χρήματα των Ελλήνων να πιάνουν πράγματι τόπο.

Θα μάθουμε ποιοι γιατροί κάνουν 3 χειρουργεία το δίμηνο και ποιοι 3 την ημέρα! Ποιο τμήμα πρέπει να ενισχύσουμε γιατί θα μας βοηθήσει να αυξήσουμε τα έσοδα και ποιο όχι, γιατί απλώς δεν υπάρχουν τόσα περιστατικά. Σε ποια τμήματα θα πρέπει να προσθέσουμε κλίνες και από ποια πρέπει να αφαιρέσουμε!

Δηλαδή, κανονικά θα έπρεπε να παρακαλούμε τους ξένους να μας βοηθήσουν να εφαρμόσουμε εδώ και χρόνια ένα τέτοιο σύστημα. Όμως, έτσι, η πολιτική (αριστερή, δεξιά και κεντροαριστερή) εξουσία θα χάσει από τις προμήθειες, τις προσλήψεις και τις «μικροεξυπηρετήσεις» του ΕΣΥ!

Για μια μονάδα αίματος… για μια ακτινοθεραπεία… για ένα κρεβάτι εντατικής… για μια βεβαίωση… για μια άδεια ασθενείας… για μια μετεγγραφή σε πανεπιστήμιο άλλης πόλης… για μια μετάταξη… για μία μετακίνηση στη διοικητική υπηρεσία… για μία ακόμη εικονική υπερωρία…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*