Ασφάλιση σκαφών: Ανταγωνιστικά τιμολόγια και επένδυση στα δίκτυα

 

[starbox]

 

Η δεινή οικονομική κατάσταση και η υπέρμετρη φορολόγηση στους ιδιοκτήτες σκαφών έχουν επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τον κλάδο τα τελευταία χρόνια. Λόγω του δυσμενούς οικονομικού κλίματος, πολλοί ιδιοκτήτες αναγκάστηκαν να πουλήσουν ή να παροπλίσουν τα σκάφη τους, και αρκετοί μείωσαν τις ασφαλιστικές τους καλύψεις, περιορίζοντας τα συμβόλαιά τους στην αναγκαία εκ του νόμου ασφάλιση αστικής ευθύνης. Αντισταθμιστικά, οι εταιρείες προωθούν πιο ανταγωνιστικά τιμολόγια στην αγορά και επενδύουν στα δίκτυά τους για τη διατήρηση της θέσης τους και την αύξηση της παραγωγής τους.

Όπως αναφέρει η προϊσταμένη του τομέα αναλήψεων μεταφορών/πλοίων, στην Εθνική Ασφαλιστική, κ. Χ. Κατσαρού: «Από τον Ιούλιο του 2015 εφαρμόζεται στον κλάδο σκαφών, σύμφωνα με τον Ν. 4334/2015, φόρος ασφαλίστρων 15% (από μηδενικό φόρο που ίσχυε), με αποτέλεσμα τα συμβόλαια να επιβαρυνθούν με το ποσοστό του φόρου. Απόρροια αυτού, και πέραν της γενικότερης οικονομικής κατάστασης, είναι είτε η διακοπή των ασφαλιστηρίων είτε η μείωση των ασφαλιστικών καλύψεων, διατηρώντας μόνο την υποχρεωτική κάλυψη της αστικής ευθύνης έναντι τρίτων και για χρονικό διάστημα μικρότερο του έτους».

Εμφανείς ήταν και οι επιπτώσεις στην παραγωγή του κλάδου από τον περιορισμό στην κίνηση κεφαλαίου. Όπως εξηγεί ο κύριος Ιωάννης Παπαδουλάκης, διευθυντής Τεχνικών Ασφαλίσεων στην ΑΤΕ Ασφαλιστική, «το 2015 θα μπορούσε να κινηθεί σε πολύ υψηλότερα επίπεδα για το σύνολο της αγοράς στην ασφάλιση σκαφών αν η ιδιαίτερα θετική τάση δεν αναστρεφόταν από την επιβολή των capital controls. Χαρακτηριστικό είναι ότι το “σοκ” από την επιβολή των περιορισμών στην κίνηση κεφαλαίων οδήγησε την παραγωγή σε οριακή πτώση τον Ιούλιο του 2015, ενώ οι υπόλοιποι μήνες κινήθηκαν αυξητικά». Προσθέτει δε: «Αξίζει να επισημανθεί ότι η ΑΤΕ Ασφαλιστική ήδη έχει ανακοινώσει επιπλέον κίνητρα για τους συνεργάτες της και νέες, πιο ανταγωνιστικές, τιμές στον κλάδο σκαφών, δημιουργώντας έτσι ένα αναπτυξιακό μείγμα για μια ακόμη πιο ανοδική πορεία κατά το 2016».

Από την πλευρά της, η κυρία Κ. Ιωαννίδου, διευθύντρια Παραγωγής στην Interlife, αναφέρει: «Η παραγωγή στον κλάδο σκαφών της Interlife κινήθηκε στα πλαίσια του 2014, ενώ παρατηρήθηκε και μια μικρή αύξηση. Ας μην ξεχνάμε πως η χώρα μας, με 1.400 νησιά και 16.000 χιλιόμετρα ακτογραμμής, είναι ιδανική για χρήση κάθε τύπου σκάφους, ταχύπλοου ή ιστιοφόρου. Επιπλέον, δεν είναι λίγοι οι επαγγελματίες με αλιευτικά ή τουριστικά σκάφη που είναι υποχρεωμένοι να τα ασφαλίσουν. Το 2016 αναμένεται να κινηθεί παραγωγικά στο ίδιο πλαίσιο, δεδομένης και της απουσίας αναπτυξιακών δεικτών στην οικονομία».

 

Θετικά κινήθηκαν σύμφωνα με την τελευταία έρευνα της ΕΑΕΕ για τις ασφαλίσεις σκαφών οι κλάδοι πλοίων (+6%) και αστικής ευθύνης (+18%) το 2014. Στον κλάδο δραστηριοποιούνται συνολικά 25 εταιρείες και η παραγωγή τους φτάνει τα 11,5 εκατ. και 7,2 εκατ. αντίστοιχα. Οι ασφαλίσεις πλοίων αποτέλεσαν το 0,9% της παραγωγής των ασφαλίσεων κατά ζημιών το 2014.

 

Ο μεγαλύτερος αριθμός ασφαλισμένων σκαφών είναι αυτά της προσωπικής αναψυχής, ενώ τα επαγγελματικά σκάφη αναλογικά υπερέχουν στις αποζημιώσεις. Ως τρόπο κίνησης, η πλειοψηφία των ασφαλισμένων σκαφών διαθέτει μηχανοκίνηση αλλά τα ιστιοπλοϊκά σκάφη έχουν μεγαλύτερη μέση ασφαλιζόμενη αξία.

Η μέση ζημία αυξήθηκε σε όλες τις κατηγορίες των σκαφών, ιδιαιτέρως δε στα επαγγελματικά με πλήρωμα. Ταυτόχρονα, υπήρξε μεγάλη μείωση στην μέση συχνότητα ζημίας στα επαγγελματικά σκάφη με πλήρωμα. Οι κύριες αιτίες καταβολής αποζημιώσεων έχουν σχέση με μηχανικές βλάβες (15,7%), η κλοπή (12%) και η πρόσκρουση/σύγκρουση (11,4%). Το ποσοστό των ζημιών στο ελικοαξονικό σύστημα είναι 13,7%. Η μέση αποζημίωση, η οποία αυξήθηκε από 7,7 χιλ.  στα 16,3 χιλ. συνολικά. Η παρατηρούμενη αύξηση οφείλεται κυρίως στα αίτια της φωτιάς/έκρηξης καθώς και της αστικής ευθύνης για σωματικές βλάβες. Από τη μελέτη της εξέλιξης των αποζημιώσεων ανά έτος έκδοσης ασφαλιστηρίου συμβολαίου, ο κλάδος φαίνεται καλά αποθεματοποιημένος.

 

Σύμφωνα με τον κύριο Ζαχαρία Παπαϊωάννου, υποδιευθυντή Γενικών Κλάδων στην Ευρωπαϊκή Πίστη, «ο κλάδος ασφάλισης σκαφών-πλοίων αποτελεί σε όλη την ασφαλιστική αγορά περίπου το 1,1% των εγγεγραμμένων ασφαλίστρων όλων των κλάδων ασφαλίσεως ζημιών». Ειδικότερα στην Ευρωπαϊκή Πίστη, αποτελεί το 1,25% των καθαρών ασφαλίστρων και τον προηγούμενο χρόνο η εταιρεία διατήρησε τα καθαρά ασφάλιστρα στα επίπεδα του 2014.

Παρά την οικονομική κρίση, το πρόβλημα των ανασφάλιστων σκαφών έχει περιοριστεί σημαντικά, από τους συνεχείς ελέγχους που διενεργούν οι αρμόδιες αρχές, καθώς τα πρόστιμα που προβλέπονται για τους παραβάτες είναι τσουχτερά και μπορεί να ξεπεράσουν και τις 20.000 ευρώ. Όπως αναφέρει ο κύριος Αθανάσιος Τριανταφύλλου, τεχνικός διευθυντής Εταιρικών Ασφαλίσεων στην Generali, «το φαινόμενο με τα ανασφάλιστα σκάφη αναψυχής δεν έχει πάρει διαστάσεις ανάλογες με το φαινόμενο των ανασφάλιστων ΙΧ, καθώς οι έλεγχοι από τις λιμενικές αρχές είναι πιο συχνοί, πιο αυστηροί και προλαβαίνουν τους τυχόν παραβάτες. Έτσι, η πιθανότητα ανασφάλιστος ιδιοκτήτης να εμπλακεί σε συμβάν πρόκλησης ζημιών έναντι τρίτων έχει μειωθεί πάρα πολύ. Από πλευράς της ασφαλιστικής αγοράς, θα πρέπει τόσο οι ασφαλιστικοί σύμβουλοι όσο και οι ασφαλιστικές εταιρείες να σταθούν στο πλευρό των πελατών τους, ενημερώνοντάς τους για τον πολλαπλάσιο κίνδυνο, συμπεριλαμβανομένου και του οικονομικού ρίσκου που διατρέχουν σε περίπτωση μη ασφάλισης».

Στη μείωση του αριθμού των ανάσφαλιστων σκαφών αναφέρεται και η κυρία Μ. Τσαλμίδη, Senior Underwriter Personal Property South Zone EMEA στην AIG, επισημαίνοντας ότι «τα πρόστιμα που μπορούν να επιβληθούν από τις λιμενικές αρχές στους κατόχους των ανασφάλιστων σκαφών μπορεί να ανέρχονται από 5.000 έως 25.000 ευρώ. Τα προηγούμενα χρόνια, η οικονομική κρίση είχε οδηγήσει ένα ποσοστό των ιδιοκτητών στο να διατηρεί τα σκάφη του ανασφάλιστα, χωρίς να λαμβάνει υπόψη τις προεκτάσεις της συγκεκριμένης κίνησης. Ωστόσο, επίσημα στοιχεία δείχνουν ότι ο αριθμός των ανασφάλιστων σκαφών έχει μειωθεί σημαντικά. Αξίζει να σημειωθεί ότι τόσο οι λιμενικές αρχές όσο και το ΣΔΟΕ έχουν εντατικοποιήσει τους ελέγχους σε ξηρά και θάλασσα, συνεισφέροντας σημαντικά στη μείωση των ανασφάλιστων σκαφών.

 

Τι ορίζει ο νόμος για την ασφάλιση σκαφών

 

Ο νόμος 4256/2014 «τουριστικά πλοία και άλλες διατάξεις» (ΦΕΚ Α’ 92/14.04.2014), όπως τροποποιήθηκε με τον Ν. 4276/2014 (ΦΕΚ Α΄155/30.07.2014), που αφορά επαγγελματικά πλοία/σκάφη αναψυχής, συμπεριλαμβανομένων των τουριστικών ημερόπλοιων, ιδιωτικά πλοία/σκάφη αναψυχής άνω των 7 μέτρων, καθώς και μικρά σκάφη (έως και 7 μέτρα) που είναι ταχύπλοα ορίζει:

 

Α. Τα πλοία με ολική χωρητικότητα ίση ή άνω των 300 ΚΟΧ υποχρεούνται να διαθέτουν ασφάλιση σε ισχύ, σύμφωνα με τις διατάξεις του ΠΔ 6/2012. (βλ. κατωτέρω).

Β. Τα πλοία με ολική χωρητικότητα μικρότερη των 300 ΚΟΧ υποχρεούνται να είναι ασφαλισμένα για: (i) θάνατο και σωματικές βλάβες επιβαινόντων και τρίτων από πρόσκρουση, σύγκρουση, ναυάγιο ή οποιαδήποτε άλλη αιτία, με ελάχιστο όριο 50.000 ευρώ ανά πρόσωπο και 500.000 ευρώ ανά συμβάν, (ii) υλικές ζημιές επιβαινόντων και τρίτων από πρόσκρουση, σύγκρουση, ναυάγιο ή οποιαδήποτε άλλη αιτία, με ελάχιστο όριο 150.000 ευρώ ανά συμβάν, (iii) πρόκληση θαλάσσιας ρύπανσης με ελάχιστο όριο 150.000 ευρώ ανά συμβάν.

Γ. Τα επαγγελματικά τουριστικά ημερόπλοια, εφόσον προεκτείνουν το ταξίδι τους σε λιμένες της αλλοδαπής και μεταφέρουν πάνω από 12 επιβάτες, υπάγονται ως προς την υποχρέωση και τα ποσά ασφάλισης στις διατάξεις του Κανονισμού (ΕΚ) 392/2009.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*