Κόβουν και ασφάλιστρα οι καταναλωτές

Βαρύ χτύπημα και στην ιδιωτική ασφάλιση προκαλεί η μείωση της καταναλωτικής δαπάνης καθώς οι πολίτες εντάσσουν στις περικοπές τους και τις ασφαλίσεις. Ακόμη πιο ανησυχητικό όμως είναι το γεγονός ότι δεν διαφαίνονται προοπτικές να αντιστραφεί η τάση αυτή.

Αυτό προκύπτει από τα στοιχεία έρευνας της ΓΣΕΒΕΕ, που αφορούν στην εξέλιξη της καταναλωτικής δαπάνης κατά το 2014 έναντι του 2013. Σύμφωνα με αυτά, το 68,1% των νοικοκυριών πέρυσι δαπάνησε τα ίδια με το 2013 για την συντήρηση και ασφάλιση του αυτοκινήτου, και μόλις το 2,9% προχώρησε σε αύξηση των δαπανών. Ωστόσο το 28,9% δαπάνησε λιγότερα προκαλώντας βέβαια μείωση και στην παραγωγή των ασφαλίστρων, και στις άλλες εργασίες που σχετίζονται με το αυτοκίνητο.

Οι συνθήκες αυτές έχουν αποτυπωθεί και στις ασφαλιστικές εταιρείες και στους διαμεσολαβητές αλλά και τους άλλους επαγγελματίες. προκαλώντας μεγάλη ανησυχία για το πώς θα συνεχιστεί η κατάσταση και κατά πόσο οι προοπτικές θα οδηγήσουν σε επιδείνωση ή μπορεί να αντιστραφούν.

Να σημειωθεί ότι ο περιορισμός της καταναλωτικής δαπάνης θίγει και άλλους κλάδους. Στο εξεταζόμενο διάστημα, από το ίδιο δείγμα προέκυψε ότι μόλις το 18% δαπάνησε περισσότερα για την υγεία και για φάρμακα, το 16,1% περιέκοψε τις δαπάνες του και το 65,9% διατήρησε τις δαπάνες του σταθερές.

Κι όλα αυτά, σε μια κοινωνία με το 52% του πληθυσμού να συντηρείται από τις συντάξεις, το 93,7% να έχει χάσει μέρος του εισοδήματός του από το ξέσπασμα της κρίσης, το 67,8% να αγοράζει προϊόντα χαμηλότερου κόστους λόγω αδυναμίας πληρωμών, το 50,7% να περικόπτει τις δαπάνες του για τα είδη διατροφής και το 42,5% να εκτιμά ότι δεν θα καταφέρει να πληρώσει τις υποχρεώσεις του.

Στελέχη της αγοράς σχολιάζοντας τα ανωτέρω εκτιμούν ότι η ύφεση στην Ελλάδα έκανε τον κύκλο της και πλέον η οικονομία περνά σε φάση ανάπτυξης. Μετά από τις εκλογές η ασφαλιστική αγορά μπορεί να ελπίζει ότι το κλίμα στους κόλπους της θα βελτιωθεί. Προσθέτουν δε ότι «τα βασικά μεγέθη της ασφαλιστικής αγοράς, που μήνα με το μήνα βελτιώνονται, επιβεβαιώνουν την αισιόδοξη αυτή εκτίμηση».

One comment

  1. Θα έλεγα, “απαισιόδοξο το μήνυμα και ίσως όχι αντικειμενική η εικόνα για την τάση της ασφαλιστικής αγοράς”. Ωστόσο, η μείωση της καταναλωτικής δαπάνης δεν σημαίνει απαραίτητα και αντίστοιχη μείωση της δαπάνης για την ιδιωτική ασφάλιση. Συγκυριακή διαφοροποίηση του όγκου των ασφαλιζόμενων αυτοκινήτων (απόσυρση ή κατάθεση πινακίδων ή ακόμη μείωση των ανασφάλιστων αυτοκινήτων) και πτώση όγκου ασφαλίστρων λόγω ανταγωνισμού δεν σημαίνει απαραίτητα κρίση στην ιδιωτική ασφάλιση!

    Υπάρχει αναξιοποίητη σημαντικότατη ασφαλιστέα ύλη, που τεκμηριώνει τη θετική τάση της ασφαλιστικής αγοράς πέρα από τον “ταλαιπωρημένο” κλάδο της ασφάλισης αυτοκινήτων.
    Ενδεικτικά αναφέρω την ιδιαίτερα ενθαρρυντική τάση που σχετίζεται με τον κλάδο της ασφάλισης αστικής ευθύνης, όπου η εταιρεία ΚΟΥΤΙΝΑΣ ΑΕ εστιάζει τα τελευταία χρόνια. Με βάση έγκυρα στατιστικά στοιχεία παραγωγής του περασμένου έτους 2014, ο αριθμός των ασφαλιστηρίων σημείωσε αύξηση 40% και τα αντίστοιχα παραχθέντα ασφάλιστρα αυξήθηκαν κατά 20,5%. Δηλαδή, έχουμε σημαντικότατη αύξηση της ζήτησης σε νέα ασφαλιστήρια και σημαντική αύξηση ασφαλίστρων η οποία προφανώς επηρεάστηκε από τους μειωμένους κύκλους εργασιών των πελατών λόγω οικονομικής κρίσης.

    Το σημαντικό στοιχείο που κρίνεται σκόπιμο να επισημανθεί, με βάση την ευρύτερη εμπειρία της αγοράς, είναι το γεγονός πως δεν έχει προσεγγιστεί η ουσία του θεσμού της Ασφάλισης, γεγονός που επιβεβαιώνεται από την έλλειψη ασφαλιστικής συνείδησης και τον χαμηλό βαθμό ανάπτυξης της Ιδιωτικής Ασφάλισης στην Ελλάδα. Ωστόσο, οι καιροί αλλάζουν και η οικονομική κρίση δεν πρέπει απαραίτητα να αποτελεί αρνητικό παράγοντα αλλά πηγή για γόνιμο προβληματισμό και ανάληψη πρωτοβουλιών.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*